ι Τα μυστικά του Κόλπου
Δευτέρα, Οκτωβρίου 03, 2005
Ανακεφαλαίωση


Στην έκκληση των «μυστικών του Κόλπου» έσπευσαν λίγοι (αλλά εκλεκτοί) Ιστολόγοι / Ιστολόγες: Σπύρος, Κωνσταντίνα (οικογενειακώς), Πολιορκητής, ένας Σαλονικιός οικολόγος – και η Taflinel. Παιδιά, ευχαριστώ.

Μετά σήκωσε το θέμα στο ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ο μέγας Τάλως – και το …διεθνοποίησε.


…διότι έσπευσε από τη Μπαρθελόνα ο SG (και αρκετοί ακόμα, δεν ξέρω από που) για να μας βάλουν πάγο. Μας αξιολόγησαν πολύ χαμηλά (αφελείς κλπ) – στην αρχή τουλάχιστον. Μετά από μερικές δεκάδες posts στα ΚΟΚΚΟΡΙΑ, αλλά και στην παρούσα άσκηση Ιστολογίας (ενίοτε με καλυμμένα …σιχτίρια, εκατέρωθεν) ελπίζω να συμφωνούν πλέον ότι πρόκειται για κάτι σοβαρότερο απ΄ ό,τι είχαν διαγνώσει αρχικά. Ομολογώ ότι ελπίζω σε κάτι ακόμα καλύτερο από την πλευρά του SG και των άλλων φίλων – δε μπορώ να δεχτώ ότι διανοητές (και πολίτες) σαν αυτούς θα ενισχύσουν τη …σοβιετική λογική της (χωρίς κανένα λόγο) καταστροφής του Θερμαϊκού Κόλπου.

Ξαφνικά, οι θεοί των υδάτων έστειλαν στο γήπεδο τον ΗΜΙΑΙΜΟ, ο οποίος με τις γνώσεις του, την οξυδερκή ματιά του και την ευαισθησία του βοήθησε καταλυτικά στο να αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε με λεπτομέρειες ΤΙ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ κάτω από την επιφάνεια της τσιμενταρισμένης θάλασσας. Εύχομαι να τριτώσει και να πολλαπλασιαστεί το καλό, ώστε να σχηματιστεί μια δυνατή διαδικτυακή ομάδα.


Το έργο της επέκτασης του αεροδιαδρόμου με λίγα λόγια: Θα ριχτούν θεμέλια ανάλογης έκτασης και βάθους, ώστε να σηκώσουν μια κατασκευή 50 μέτρα πλάτος επί 900 μέτρα μήκος, κάθετη στην ακτογραμμή, η οποία θα πατάει στο βυθό και θα υψώνεται αρκετά μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η υλοποίηση του έργου σημαίνει γιγαντιαίες επιχωματώσεις / εξαμμώσεις /μεταφορές μπάζων – και φυσικά τεράστιες ποσότητες οπλισμένου τσιμέντου.

Οι αντιρρήσεις που έχουμε διατυπώσει αφορούν την (ανεξέλεγκτη) καταστροφή του περιβάλλοντος και του οικοσυστήματος του Κόλπου. Την πρόσθετη ρύπανση της ατμόσφαιρας, καθώς και την ηχορύπανση – σε ήδη πυκνά δομημένες περιοχές. Την αισθητική του τοπίου. Επιπλέον, την αναστολή της ραγδαίας τουριστική ανάπτυξης της ανατολικής ακτής του Θερμαϊκού – όλων των παράκτιων πόλεων και χωριών. Οι ακτές αυτές θα πάψουν να είναι θελκτικός προορισμός για τους Θεσσαλονικείς και τους τουρίστες.


Συμφωνούμε απολύτως για την αναγκαιότητα κατασκευής ενός νέου, σύγχρονου αεροδρομίου για τη Θεσσαλονίκη, σε άλλο, κατάλληλο σημείο. Μήπως η (όποια) καθυστέρηση, που συνεπάγεται αυτή η πρόταση, θα είναι καταστροφικά ζημιογόνα, από την άποψη της ευημερίας της περιοχής – και της απασχόλησης; Δεν υπάρχει καμιά ΣΟΒΑΡΗ μελέτη, μονάχα εκτιμήσεις. Η δική μας εκτίμηση είναι αβίαστα αρνητική: ακόμα κι αν γίνει η προτεινόμενη επέκταση, ο χρόνος θα δαπανηθεί ούτως ή άλλως προκειμένου να ολοκληρωθούν οι λοιπές απαραίτητες υποδομές για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του νέου αεροδρομίου.

Εκτός από το δήμο Θερμαϊκού εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν και οι γειτονικοί δήμοι (Πυλαία, Καλαμαριά) – ενδεχομένως και οι πηγές της Σουρωτής, από την οποία προβλέπεται ότι θα ληφθούν τεράστιες ποσότητες χώματος (για μπαζώματα).


Σύμφωνα με τον ΗΜΙΑΙΜΟ, οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχουν γίνει, είναι κυριολεκτικά της πλάκας – άρα δεν τεκμηριώνουν παρά την τσαπατσουλιά (και τον ενδεχόμενο δόλο) όσων τις πλασάρουν και όσων τις επικαλούνται.

Οι ευθύνες του δήμου Θερμαϊκού είναι μεγάλες. Αποδέχεται τη λογική της επέκτασης, αρκεί να παρουσιαστούν «διασφαλίσεις» για την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι σαν να ζητάνε να σου κόψουν ένα πόδι και συ να δέχεσαι – υπό την προϋπόθεση ότι θα σου υποσχεθούν πως θα περπατάς (μετά) μια χαρά.

Μένουν πολλά να γίνουν. Πρώτα, να συνεχιστεί η προσπάθεια ανάδειξης του θέματος – και η ενημέρωση των κατοίκων, που έχουν προς το παρόν μαύρα μεσάνυχτα για το τι ακριβώς τους περιμένει. Δεν είναι εύκολο: Κυβέρνηση, ΠΑΣΟΚ, πολιτικοί, εφημερίδες, δημοσιογράφοι – είναι όλοι υπέρ της επέκτασης (ή δε δίνουν δεκάρα…).


Ένας κούκος (με τον ΗΜΙΑΙΜΟ, δύο) δε φέρνει την άνοιξη. Νομίζω ότι έκανα ως τώρα αυτό που μπορούσα, αλλά από δω και πέρα το θέμα απαιτεί δυνάμεις πολλαπλάσιες από αυτές που διαθέτουν ένας ή δύο άνθρωποι. Υπάρχουν πουθενά – ή θα μας τσιμεντώσουν αδιάβαστους;

 
Έγραψε ο Πάνος - Δευτέρα, Οκτωβρίου 03, 2005 |


3 Comments:


  • At 8:51 π.μ., Blogger Ημίαιμος-Imiaimos

    Ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Ακόμη και ο sg κατά βάθος συμφωνεί αλλά συμπλέγματα δεν έχουμε μόνο εμείς οι αυτόχθονες ή μέτοικοι Βορειοελλαδίτες με τους "Νότιους" αλλά και οι Νότιοι "καθαρόαιμοι" Έλληνες με τους "αγνώστου Εθνικής ταυτότητας" Βορειοελλαδίτες.
    Τον ευχαριστώ κι αυτόν για το σχόλιό του στο μπλόγκ μου και τον προσκαλώ, όταν και εάν επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη, να τον ξεναγήσω επί τόπου και να του διευκρινήσω τι εννοούμε εμείς υποδομή ανάπτυξης.
    Επειδή δεν πρέπει να μένουμε στην κριτική των πραγμάτων, οι προτάσεις υπάρχουν και είναι ίδιες με αυτές που κάποιοι πολιτικοί που έβλεπαν στο μέλλον και δεν διαχειρίζονταν το παρόν έθεσαν εδώ και ένα αιώνα (πριν καν απελευθερωθούμε!!!).
    Αεροδρόμιο στο Πολύκαστρο και λιμάνι στην Κατερίνη. Ο Πάνος "βλέπει" και προς τους ορυζώνες. Η μόνη ένσταση αφορά στη συχνότητα της ομίχλης στην περιοχή.
    Το κόστος; Πριν να εκφέρει κανείς την άποψή του, θα πρέπει να γνωρίζει τι έχει κοστίσει μέχρι τώρα το λιμάνι και οι επεκτάσεις του (εκπληκτικά νούμερα) -εκτός του τεράστιου κόστους από την αδυναμία επέκτασης της πόλης περιμετρικά του κόλπου της-, και το αεροδρόμιο.
    Όσο, βεβαίως, δεν υπάρχει κάποιος από την υπέρτατη στον τόπο μας εξουσία του Τύπου να αναδείξει το θέμα, θα παραμείνουμε γραφικοί "οικολόγοι" του κερατά.

     
  • At 12:33 μ.μ., Blogger S G

    οπως ειπα και αρκετα πριν, δεχομαι σαν αναγκαια μια καλη μελετη ολων των εναλλακτικων και με αρκετη φαντασια. Σημειωνω ομως οτι πρεπει να βλεπετε την γενικη εικονα (οσο δεν γουσταρετε στον δημο θερμαϊκου μια επεκταση, αλλο τοσο δεν γουσταρει ο αγροτης να του φατε τα χωραφια οπως προτεινε καποτε ο Πανος), να μην παραβλεπετε τα οικονομικα ζητηματα ή την γνωμη των αλλων. Υπαρχουν πολλα αντικρουομενα συμφεροντα, το σιγουρο ειναι οτι η πολη σας χρειαζεται ενα σωστο αεροδρομιο, συντομα και με το δυνατον μικροτερο κοστος (οικονομικο και περιβαλλοντικο).

    φιλε ημιαιμε μαλλον παρεξηγησες το κειμενο μου περι Μακεδονιας. Το θεμα ειναι οτι η "εθνικη καθαροτητα" δεν με απασχολει, μαλλλον ειρωνευομαι οσους μιλουνε για αυτην. Την βλεπω σαν κατι ρατσιστικο, μικροψυχο που δεν μας ταιριαζει. Δεν αισθανομαι καθαρος τιποτα (εκτος αν μολις βγηκα απτην ντουσιερα) και θα ημουν χαρουμενος να μαθω οτι καταγομαι απο 32 περιοχες του κοσμου... (βασικα ξερω οτι ο παππους μου γεννηθηκε στην αλλη μερια του Ατλαντικου, η μητερα του στην Αιγυπτο, η οικογενεια μου απο την αλλη μερια ηταν κατα το 1700 στην Τραπεζουντα, αργοτερα στην Καλαματα κ.ο.κ.). αυτο ειναι το ωραιο στην Ευρωπη, οτι ολοι και ειδικα οι Ελληνες, ταξιδευουμε και ανεκαθεν ειχαμε επαφη με αλλες κουλτουρες και λαους.

     
  • At 1:26 μ.μ., Blogger Ημίαιμος-Imiaimos

    Ε, δεν τρώγεσαι!!
    Καμμία σχέση το σχόλιό μου με αυτά περί Μακεδονίας κλπ. Ούτε καν υποψιάζομαι ρατσιστικές σου σκέψεις. Το σχόλιό μου βασίζεται στην πραγματικότητα της Ελλάδας με εμάς τους "Βόρειους" να μεμψιμοιρούμε για τους "χαμουτζήδες" και τους "Νότιους" να σιχτηρίζουν τους "Βουλγαρότουρκους" (στα γήπεδα το κάνουν και φωναχτά).
    Συγνώμη αν έδωσα λάθος εντύπωση αλλά κι εσύ -λόγω πονοκέφαλου- μυγιάζεσαι...
    Για να συνοψίσω το όλο πρόβλημα, οπως αυτό παρουσιάζεται και από τον Πάνο:
    Δεν μιλάμε για αντικρουόμενα συμφέροντα. Δεν μιλάμε για την ανάγκη ή μη επέκτασης του αεροδρομίου. Δεν μιλάμε ως οικολόγοι χορτοφάγοι ή πετροφάγοι (για να προστατέψουμε τη χλωρίδα). Μιλάμε για ένα έργο που ΔΕΝ μελετήθηκε, και ΔΕΝ σχεδιάστηκε με βάση τις ανάγκες εξυπηρέτησης της πόλης αλλά με βάση την ανάγκη εξυπηρέτησης ΑΛΛΩΝ πόλεων (ως ενδιάμεσος σταθμός). Αν σκεφτείς γιατί δεν επεκτάθηκε το ΕΛΛΗΝΙΚΟ και κατασκευάστηκαν τα ΣΠΑΤΑ, ενδεχομένως να καταλάβεις μια παράμετρο του θέματος. Κι επειδή, ζεις σε πιό "πολιτισμένο" τόπο, μπορείς να φανταστείς έργο αντίστοιχου μεγέθους στην Ισπανία χωρίς μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων ή με μελέτη "μαϊμού" όπως στην προκείμενη περίπτωση;
    Αυτά και περαστικά για τον πονοκέφαλο.
    Ο πατέρας μου είναι από την Εύβοια με Ηπειρώτικη ρίζα, η μάνα μου από τη Θράκη, την από κεί, το ότι σχολιάζω την πραγματικότητα δεν σημαίνει ότι και την αποδέχομαι...