ι Τα μυστικά του Κόλπου
Τετάρτη, Οκτωβρίου 12, 2005
Πανεπιστημιακός Λόγος



Τις τελευταίες μέρες έφτασαν αρκετά μηνύματα. Τα περισσότερα επαινετικά, κάποια ευγενικά και τυπικά («ο κ. Υπουργός έλαβε γνώση της επιστολής σας και τη μελετά» ή «ζήτησα στοιχεία και από τον Δήμο Θερμαϊκού, ώστε στη Βουλή…»). Χθές έφτασε και ένα άκρως απαξιωτικό, από κάποιον Καθηγητή του ΑΠΘ.

"Αγαπητέ κ. Ζέρβα,
Διάβασα το e-mail σας με προσοχή και αισθάνθηκα την ανάγκη να σας απαντήσω, παρόλο που δεν το συνηθίζω. Λυπάμαι που θα σας στεναχωρήσω αλλά τα όσα αναφέρετε είναι τελείως αναληθή και αβάσιμα. Αποτελούν απόψεις ενός ατόμου που δεν έχει καμία απολύτως σχετική επιστημονική κατάρτιση και δεν είναι γνώστης του τι έχει προηγηθεί για να αποφασισθεί η κατασκευή αυτού του έργου. Είναι εύλογο λοιπόν να αναρωτιέται κανείς ποιες είναι οι σκοπιμότητες που κρύβονται πίσω από όσα γράφετε. Το μόνο ελαφρυντικό στοιχείο είναι ο ρομαντισμός σας, αλλιώς είστε άκρως επικίνδυνος. Θυμίζετε τους σκοταδιστές που έλεγαν ότι η γη είναι επίπεδη και έστελναν στην κρεμάλα τους επιστήμονες που ισχυρίζονταν με αποδεικτικά στοιχεία το αντίθετο.


Αυτά τα λίγα διότι δεν είμαι διατεθειμένος να ασχολούμαι με άσχετους παρατηρητές-κριτές των αναπτυξιακών εξελίξεων της πόλης μας. Παρεπιπτόντως, (sic!) κάτι ανάλογο γράφονταν και για το ραντάρ της Περαίας, απορώ πως κι εσείς δεν εκφράσατε τότε την κινδυνολογία σας, ή μήπως το κάνατε και δεν υπέπεσε στην αντίληψή μου.

Όνομα Επώνυμο
Καθηγητής ΑΠΘ"

Επί των προσωπικών δε θα κάνω κανένα σχόλιο – το καθηγητικό κείμενο αυτοσχολιάζεται επαρκώς.

Θα παραθέσω όμως (για αρχή, θα ακολουθήσουν πολλά ακόμα) ορισμένα αποσπάσματα από τις απόψεις επιστημόνων και πολιτικών παραγόντων, όπως διατυπώθηκαν κατά τη συζήτηση που προηγήθηκε της ψηφοφορίας ενώπιον του Νομαρχιακού Συμβουλίου, στη Συνεδρίαση με αριθμό 5/27.4.2000.

ΖΑΡΚΑΝΕΛΛΑΣ (Προϊστάμενος Δ/σης Προστασίας):

"…Υπάρχει το πρόβλημα της διάβρωσης των ακτών μετά την κατασκευή του έργου, αλλά και κατά τη διάρκεια του έργου… όσον αφορά τώρα στη διάβρωση, εκτιμάται από τη μελέτη ότι θα υπάρξει μια μικρή διάβρωση. Όμως εάν κατά τη φάση της λειτουργίας διαπιστωθεί ότι υπάρχει διάβρωση μεγαλύτερη προβλέπεται η κατασκευή κατά μήκος της ακτής ενός προβόλου κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας που θα μειώσει τον κυματισμό και ως εκ τούτου τη δυναμική ενέργεια του κυματισμού και έτσι τη μείωση της διάβρωσης κατά μήκος της ακτής…"

Χ. ΚΟΣΚΙΝΑΣ (Νομαρχιακός Σύμβουλος):

"Όμως είναι εξίσου βέβαιο ότι μιλάμε για επιστημονικά μοντέλα, για εξομοιώσεις. Που σημαίνει ότι εάν κάποιο από αυτά αστοχήσει, υπάρχει κίνδυνος καταστροφής της παραλίας, ειδικά από διαβρώσεις. Η οποία θα είναι πραγματικά μια καταστροφή τεράστιας οικολογικής σημασίας, αλλά και οικονομικής σημασίας για τις ακτές της Θεσσαλονίκης. Είναι γνωστό στους ασχολούμενους με το θέμα ότι ο κόλπος της Θεσσαλονίκης έχει μια δυνατότητα αυτοκαθαρισμού – κάτι που έχει και η Μεσόγειος- από υπόγεια ρεύματα τα οποία βοηθούν στην κατεύθυνση αυτή. Εάν λοιπόν γίνει μία επέκταση του διαδρόμου κατά ένα χιλιόμετρο με επίχωση, είναι βέβαιον ότι όλο αυτό το σύστημα θα υποστεί μία τεράστια αλλοίωση η οποία πραγματικά μπορεί να γίνει πάρα πολύ επώδυνη… Και δεν καταλαβαίνω εάν δεν μπορούμε σ’ ένα μικρό αλιευτικό καταφύγιο να έχουμε εκτίμηση σωστή των οικολογικών επιπτώσεων και των παρεμβάσεων που γίνονται, πως μπορούμε σ’ ένα τέτοιας κλίμακας έργο να βρισκόμαστε τόσο κοντά στην πραγματικότητα…"

Χ.ΚΟΥΤΙΤΑΣ (Καθηγητής Λιμενικών έργων του Τμήματος Πολ. Μηχανικών ΑΠΘ):

"Στους συνεργάτες μου και σ’ εμένα ανατέθηκε η διερεύνηση των επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον από την κατασκευή του έργου. Το έργο είναι φανερό ότι έχει μια ουσιαστική υπόσταση μέσα στο Θερμαϊκό, γεωμετρική παρουσία και (…) οπωσδήποτε και την κυκλοφορία του νερού αλλά και τη μεταφορά της άμμου κατά μήκος της ακτής από τα κύματα που έρχονται και σπάνε (…) στην ακτή. Και το ισοζύγιο, ας πούμε, της μεταφοράς άμμου κατά μήκος της ακτής- το οποίο είναι από τα βορειοανατολικά προς τα δυτικά – θα διαταραχθεί, με αποτέλεσμα να εμφανισθεί μία προσάμμωση στα βόρεια του έργου και ακριβώς δυτικότερα του έργου, ας το πούμε στο μυχό του έργου, και στη συνέχεια μία ήπια διάβρωση της τάξης μερικών μέτρων το χρόνο εκτιμούμε εμείς, σε ένα μήκος γύρω στα 1500 μέτρα… και σ’ αυτή την περιοχή στην οποία θα εμφανιστεί η διάβρωση και η οποία έχει γίνει αντικείμενο – όπως φαίνεται- μεγάλων συζητήσεων, υπάρχουνε τεχνικές λύσεις, από τις ήπιες μέχρι τις πιο δυναμικές, που μπορούνε να ανακόψουν αυτό το φαινόμενο και με τη βοήθεια λοιπόν των διαθέσιμων τεχνικών σήμερα να συγκρατήσουμε... την ακτή… Από την πλευρά τη βόρεια του έργου θα εμφανιστεί μία προσάμμωση, σε συνέχεια στο μυχό του έργου, μία μικρή προσάμμωση σε μερικές εκατοντάδες μέτρα και μία ήπια διάβρωση μέχρι απόσταση γύρω στα 1.500 μέτρα. Αυτό είναι το αντικείμενο των έργων… Πριν από τη Σκάλα της Περαίας. Εκτιμούμε ότι σταματάει. Σ’ αυτήν την περιοχή απ’ τις κεραίες μέχρι πριν απ’ τη Σκάλα της Περαίας, υπάρχουν –όπως σας ανέφερα- τεχνικές για να αντιμετωπιστεί με κάποια έργα τα οποία θα μελετηθούν στη συνέχεια από τους συναδέλφους…"

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΑΝΤΖΑΡΗΣ (Δήμαρχος Θερμαϊκού):

"…στο βαθμό που κατά πάσα πιθανότητα επιβεβαιωθούν τα πορίσματα των μαθηματικών προσομοιώσεων και διερευνήσεις και λοιπά θα φεύγει από την ακτή της Περαίας δύο με τρία μέτρα το χρόνο. Αν βαστήξει το έργο δηλαδή έξι χρόνια, σημαίνει ότι θα χάσουμε τουλάχιστον δώδεκα μέτρα άμμο. Αυτό θα είναι η εξαφάνιση μιας (…) που προστατεύει τα τσαϊρια να μη μπαίνει το θαλασσινό νερό μέσα, γιατί σ’ αυτά τα τσαϊρια περίπου η στάθμη είναι 60 εκατοστά κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Δηλαδή θα ξαναγίνει λίμνη, όπως ήταν το 1916, όπου οι Γάλλοι κατάφεραν με τεχνητά μέσα να αποστραγγίσουν… όλα τα έργα που θα εκτελεστούν για την προστασία των ακτών του Δήμου Θερμαϊκού πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του κυρίως έργου… Να προηγηθούν οι εργασίες προστασίας των ακτών του Δήμου από τις εργασίες των… Δηλαδή ζητάμε την πρόληψη και όχι τη θεραπεία…"

Μ. ΤΖΟΛΛΑΣ (Νομαρχιακός Σύμβουλος):

"Όσον αφορά λοιπόν την προσάμμωση που θα δημιουργηθεί στο αεροδρόμιο, τα σκίτσα μας δείξαν ότι υπάρχει πρόβλημα. Το μέγεθος του προβλήματος και το αν εκεί δημιουργήσουμε χώρους που αργότερα θα τους εντάξουμε και αυτούς σε συνθήκη RAMSAR διότι θα καταφεύγουν πουλιά και άλλα είδη… Εκεί το μέγεθος της προσάμμωσης θα είναι τεράστιο. Ήδη φάνηκε… Να συνεχίσω. Το δεύτερο μεγάλο θέμα, εκτός απ’ την προσάμμωση, η οποία άμμος εκεί για να πάει, από κάπου θα μεταφέρεται. Αυτό σημαίνει ότι θα κλέβει, θα παίρνει άμμο απ’ όλη την ακτή… μήκους εφτά χιλιομέτρων… Εγώ εκτιμώ ότι αυτή η βλάβη θα είναι σε μεγαλύτερο μήκος και θα έχει επίπτωση σε όλη την ακτή".

Αυτά ειπώθηκαν όχι σε κάποιο καφενείο, αλλά σε συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου.

Η αξιολόγηση και τα σχόλια δικά σας.
 
Έγραψε ο Πάνος - Τετάρτη, Οκτωβρίου 12, 2005 |


15 Comments:


  • At 11:31 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Nice blog here! I found your blog at yahoo while searching for some specific information. Keep up the good work. I run a website about new york city hotel. Feel free to stop by.

     
  • At 11:31 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Get answers to your .NET questions with these Microsoft resources
    During an interesting conversation with a publisher of technical books, they expressed their dismay at the lack of success for titles focused on the Microsoft .NET platform.
    Hey, you have an excellent blog here! Great job. I have a credit card debt elimination site. It pretty much covers credit card debt elimination related stuff.

    Come and check it out when you get time :-)

     
  • At 12:25 μ.μ., Blogger COSTANTINA

    Μην μασάς Πάνο. Δηλαδή πόσες επιστήμες πρέπει να έχει σπουδάσει κάποιος για να δει κάτι τόσο οφθαλμοφανές;

    Όσο για τα συμφέροντα,θα μπορούσε ο καθείς να το ισχυριστεί και για τον ίδιο. Ας μας πει λοιπόν, ποιά από τα στοιχεία που παρέθεσες, είναι αναληθή και οδηγούν σε σκοταδισμό, να το συζητήσουμε και ας είμαστε ψιλικατζίδες!

     
  • At 12:27 μ.μ., Blogger COSTANTINA

    Συγνώμη, δεν είδα το "περισσότερα" πριν σχολιάσω και μίλησα μόνο για τον πρώτο. Θα το κάνω και θα σου πω.

     
  • At 12:44 μ.μ., Blogger Ημίαιμος-Imiaimos

    Μήπως ο κ Καθηγητής έστειλε το γράμμα όχι ως επιστήμων αλλά ως υπηρεσιακός παράγων υπηρεσίας που εμπλέκεται στις διαδικασίες σχεδίασης, μελέτης, και ανάθεσης του έργου;
    Αλλά, εμείς επιβεβαιωνόμαστε από την ανοιχτή συζήτηση ενώπιον του Νομαρχιακού Συμβουλίου:
    Ο, αι αυτός καθηγητής, κ.Κουτίτας (νυν Πρόεδρος του ΟΛΘ αν δεν απατώμαι)είναι ο ίδιος που μελέτησε το αλιευτικό καταφύγιο των Ν.Επιβατών; (καλόπιστα ερωτώ)
    Είναι ο ίδιος που μελέτησε τα λιμενικά έργα στην Πιερία και προστάτεψε την ακτή με τον τρόπο που φαίνεται στο
    www.pieria-tourism.gr , κλίκ στο Κεντρική Πιερία, κλικ στο Παραλία και κατέβασμα στις τελευταίες φωτογραφίες; (καλόπιστα ρωτάω)
    Με τις ίδιες λιθορριπές/προβόλους ανά 50 μέτρα θα "προστατεύσει" την αισθητική και τη λειτουργικότητα των ακτών από εδώ και από εκεί του Αεροδρομίου;
    Και, μπορεί, ο άλλος καθηγητής, που "μαλώνει" τον Πάνο για έλλειψη "οποιασδήποτε επιστημονικής κατάρτισης"
    να μας διαφωτίσει αν οι ηλιθιότητες(με συνείδηση της βαρύτητας της λέξης) του "Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Προστασίας" (!!) (ποιάς Προστασίας και από ποιόν;) έχουν, ελάχιστη έστω, σχέση με επιστημονικά δεδομένα;
    Γιατί ο υπόθαλάσσιος πρόβολος στο βυθό παράλληλα προς την ακτή θα δημιουργήσει αύξηση της ταχύτητας του ρεύματος (βασική Φυσική), που κινείται κι αυτό παράλληλα με την ακτή, με αποτέλεσμα ΑΥΞΗΣΗ της φθοράς της ακτής.
    "Η μείωση της δυναμικής ενέργειας του κυματισμού" είναι αρλούμπα ολκής και η μόνη χρησιμότητά της είναι η τόνωση του ηθικού του εκφέροντος, σκεπτόμενος "πώς τα λέω, ο μπαγάσας, τους κούφανα".
    Θα έπρεπε να υπάρχει Νόμος για να μας προστατεύει από όλους αυτούς τους "υπηρεσιακούς παράγοντες" που θεωρούν όλους μας αδαείς και αμόρφωτους... Οι Αμόρφωτοι!!
    Τώρα, θύμωσα!!!

    Και, Costantina, μακάρι να πληθύνουν οι "ψιλικατζίδες" σαν εσ'ενα μπας και μειωθούν οι νταβατζήδες που παίζουν σε όλα τα ταμπλό. Βοηθείστε!!

     
  • At 1:05 μ.μ., Blogger Ημίαιμος-Imiaimos

    Επαναλαμβάνω τη ΣΩΣΤΗ διεύθυνση για όποιον θέλει να δεί τη μέθοδο "προστασίας" των ακτών από την εξάμμωση, κατά κ.Κουτίτα
    www.Pieria-tourism.gr/gr/3/, κλικ στο "Κεντρική Πιερία", κλικ στο "Παραλία" και scroll down στις τελευταίες φωτογραφίες όπου φαίνεται σειρά προβόλων/λιθορριπών ανά 50-100 μέτρα.
    Για τους επιφυλακτικούς -κυρίως καθηγητές Πανεπιστημίου υπαλλήλους υπηρεσιών-, κρατάμε τις αεροφωτογραφίες για έκπληξη.

     
  • At 11:26 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Λοιπόν Πάνο εδώ το πρόβλημα είναι άλλο. Αυτός ο ρηχός,απολίτικος και απαξιωτικός λόγος που θυμίζει αστοιχείωτο τμηματάρχη Β χουντικού υπουργείου ανήκει σε καθηγητή (τρομάρα του) Πανεπιστημίου (τρομάρα μας).Το αδιέξοδο της παιδείας μας είναι προφανές.

     
  • At 11:31 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    ξεχασα να υπογράψω
    Ηλίας

     
  • At 11:54 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Πάνο, έχω λήση για τους Καθηγητές με την οποία ξεπερνιέται το πρόβλημα ότι είναι δημόσιοι υπάλληλοι και η μονιμότητα κυλάει μες τη φλέβα.

    Τους πληρώνει το κράτος μηνιάτικο και επιδόματα με ένα και μοναδικό όρο:
    Να μην πλησιάζουν το Πανεπιστήμιο σε απόσταση μικρότερη των τριών χιλιομέτρων.


    Παντελής.

     
  • At 12:46 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Μπράβο στον κύριο Καθηγητή! Αφού κατακεραύνωσε τον αμαθέστατο σκοταδιστή (αλήθεια Πάνο απο πού έμαθε πόσες είναι οι γνώσεις σου σχετικά με το αντικείμενο;)
    στην συνέχεια μπήκε στα χωράφια της θαλάσσιας υδραυλικής, των ηλεκτρομαγνητικών πεδίων
    και των επιπτώσεων της ακτινοβολίας στον άνθρωπο... και ενα πουλάκι μου είπε πως ο κύριος καθηγητής δέν είναι ούτε Υδραυλικός Μηχανικός, ούτε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός,
    ούτε Γιατρός.
    Αντε .. κανα δυό επιστήμες ακόμη και θα τον περάσουμε αυτόν τον Αριστοτέλη ... που ξέρεις ... μπορεί κανένα πανεπιστήμιο του μέλλοντος να φέρει και το δικό μας όνομα ...

    Πάντως για να σοβαρευτούμε εμένα μου έκανε εντύπωση η άποψη του καθηγητή κ. Κουτίτα που είναι ο κατ'εξοχήν αρμόδιος επιστήμονας.
    Γιατί όταν διαβάζω εκφράσεις του τύπου
    "ΕΚΤΙΜΟΥΜΕ πως η διάβρωση θα είναι της τάξης μερικών μέτρων" ή "ΥΠΑΡΧΟΥΝ τεχνικές για να αντιμετωπισετεί με κάποια έργα τα οποία ΘΑ μελετηθούν στην συνέχεια"

    στα αυτίά μου ακούγεται σαν

    "Δέν έχει γίνει καμμιά σοβαρή μελέτη πλήν γενικών εκτιμήσεων"
    "Ας φτιάξουμε το έργο για να δούμε ποιές θα είναι οι επιπτώσεις"
    "Μόλις εμφανιστεί το πρόβλημα τότε θα ψάξουμε να βρούμε και τους τρόπους για να το
    αντιμετωπίσουμε (προφανώς με κανεναν άλλο πρόβολο επι της ακτής που λέει και ο Ημίαιμος, που θα μεταφέρει το πρόβλημα λίγο παραπέρα .. αλλα κι αυτό πάλι εμείς θα σας το λύσουμε ..
    να μήν ανυσηχείτε καθόλου) ".
    Ο Μηχανικός που έχει στα χέρια του μελέτη θα έλεγε:
    "Σύμφωνα με την μελέτη μας, η διάβρωση θα είναι (π.χ) 4 μέτρα/έτος στην θέση ΑΒ, 3 μέτρα στην θέση ΓΔ χωρίς την ύπαρξη βοηθητικού τεχνικού έργου, ενώ με το έργο που προτείνεται στην τάδε θέση
    (ο πρόβολος που λέγαμε) θα περιοριστεί στο 0.5 (π.χ) μέτρο ανα
    έτος στην θέση ΑΒ".

    Πάντως οι αρχαιολόγοι του μέλλοντος θα αναρρωτιούνται ξύνοντας την κεφάλα τους για ποιό λόγο να ρίχτηκαν όλες αυτές οι κοτρώνες μέσα στη θάλασσα.

    Γιώργας

     
  • At 7:41 π.μ., Blogger Πάνος

    Κωνσταντίνα, Ηλία, Παντελή, Γιώργα - ευχαριστώ.

    Ηλία, πήγαινε στο ΠΕΡΙΓΛΩΣΣΙΟ όπου θα βρεις ένα ενδιαφέρον κείμενο για τον Πανούση - και δυό δικά μου σχόλια.

    ΗΜΙΑΙΜΕ: Τι ...κομπιουτεράδες είμαστε; Στο διαδύκτιο υπάρχουν καταπληκτικές αεροφωτογραφίες (και δορυφορικές) των περιοχών που μας ενδιαφέρουν - κι εμείς περιοριζόμαστε στις τουριστικές των δήμων;

    Ξέρω οτι δεν είναι τόσο απλό, αλλά βάλε τα δυνατά σου (εν ανάγκη, τα δυνατά σου ...κονέξια). Το ίδιο θα κάνω κι εγώ.

     
  • At 8:28 π.μ., Blogger Ημίαιμος-Imiaimos

    Είναι και θέμα τακτικής...
    Να δούμε πρώτα το θράσος των "ειδικών" που πιστεύουν ότι απευθύνονται σε ερασιτέχνες οικολόγους.

     
  • At 4:33 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    ... και με το κύμα τ' αλμυρό χορτάσαμε ψωμάκι.

    Αντί άλλου σχολίου

     
  • At 5:37 μ.μ., Blogger J95

    Ξέρεις κάτι; Εγώ δε θα είχα πρόβλημα να σου απαντούσε έτσι υπό την προϋπόθεση ότι θα σου είχε εξηγήσει πού ακριβώς σφάλλεις. Δηλαδή ακόμα και αν ήταν κάτι πολύ βασικό, θα μπορούσε να σου πει π.χ. "σε όλο το κείμενό σας φαίνεται έκδηλα ότι δεν έχετε ιδέα από τους Νόμους του Νεύτωνα οπότε τι συζήτηση να κάνουμε;"

    Αλλά αυτός τίποτα, δεν έχει ούτε καν ένα επιχείρημα.

    Η διαφορά ανάμεσα στο "είσαι άσχετος γιατί λες αυτό" και στο "λες αυτό γιατί είσαι άσχετος" είναι τεράστια.

     
  • At 11:50 π.μ., Blogger I.P.Potis

    Γεια χαρά σε όλους,

    θα ήθελα να συνεισφέρω στην προσπάθεια που γίνεται. Είμαι Μηχανικός Περιβάλλοντος κι έχω ασχοληθεί με μοντέλα προσομοίωσης του Θερμαϊκού Κόλπου.

    Μπορεί η γνώμη μου να μην έχει τη βαρύτητα ενός καθηγητή πανεπιστημίου, αλλά μπορώ να επιβεβαιώσω τους κινδύνους που αναφέρει ο Πάνος.

    Πιο συγκεκριμένα, για το θέμα της διάβρωσης των ακτών, το οποίο είναι αναπόφευκτο, υπάρχει πληθώρα παραδειγμάτων του τι έχει συμβεί σε παρόμοιες περιπτώσεις, με χαρακτηριστικότερη αυτή της Κατερίνης.
    Όσο αφορά, το πως συσχετίζονται τα ρεύματα με την ποιότητα νερών στον κόλπο αυτό είναι κάτι που έχει αναλυθεί αρκετά - υπάρχουν αρκετές δημοσιεύσεις πάνω σε αυτό το θέμα σε ξένα επιστημονικά περιοδικά.

    Ο μοναδικός τρόπος για να σταματήσει η επέκταση είναι μέσω του Συμβούλιου της Επικρατείας. Αν όντως δεν υπάρχει Μ.Π.Ε. (περιβαλλοντική μελέτη), τότε η πρσοφυγή θα μπλοκάρει σίγουρα το έργο. Η εκτροπή του Αχελώου και ένα σωρό άλλα έργα, σταμάτησαν ενώ υπήρχε ΜΠΕ. Το πρόβλημα είναι ότι μια προσφυγή κοστίζει γύρω στο 5-6.000 ευρώ.

    Τέλος, μπορώ να έρθω σε επαφή με έναν ερευνητή στο Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων ερευνών που ασχολείται με θέματα διάβρωσης ακτών πολύ ενεργά (έχει συμμετέχει σε ημεριδές για τα προβλήματα που δημιουργούν οι λύσεις ακτομηχανικής, όπως οι πρόβολοι, κλπ).