ι Τα μυστικά του Κόλπου
Τετάρτη, Ιανουαρίου 25, 2006
ΕΥΟΙ - ΕΥΑΝ!


(Η Ελλάδα που αντιστέκεται: βυζαντινό ασημένιο πιάτο, περί το 620 μ.Χ.)

Γράφει ο Athanassios

Ενώ λοιπόν στα «μτκ» γίνεται ένας χαμός μεταξύ ελληναράδων, χριστιανών κρυπτών και μη , βυζαντινολόγων και λοιπών ...λόγων, είπα να συνεισφέρω στη συζήτηση με ένα post. Ελπίζω να μη κατηγορηθώ πάλι ότι μετατρέπω τη σύναξη των γερόντων στην Ιβήρων σε μασκέ πάρτυ... Μόλις λοιπόν οι γέροντες τελειώσουν τη σύναξη και ξεμπερδευτούν από τους Σβορώνους, Κορδάτους, Καστοριάδηδες κλπ, ας ρίξουν και μια ματιά εδώ :

ΕΥΟΙ - ΕΥΑΝ

Μπαραμπλίν Μπαραμπλάν
Μπαραμπίμπι Μπαραμπλάν
Που πας καρδιά μου που πας παλληκαρά μου
Δεν έφεξεν ακόμα ο αυγερινός
Δεν λάλησεν ακόμα ο κορυδαλλός

Ευοί Ευάν
Μπαραμπλίν Μπαραμπλάν
Μπαραμπίμπι Μπαραμπλάν

Πουν’ το βρακί μου που είναι το σπαθί μου
Ημέρωσε και φεύγω Τριανταφυλλιά
Τα βούκινα λαλούσι στη βουνοπλαγιά

Ευοί Ευάν
Μπαραμπλιν-Μπαραμπλάν
Μπαραμπίμπι-Μπαραμπλάν

Μη δε νικήσεις αλί αν δεν γυρίσεις
Τα δώρα να με φέρεις τα μεταξωτά
Τοπάζια και ρουμπίνια και χρυσαφικά

Ευοί Ευάν
Μπαραμπλίν-Μπαραμπλάν
Μπαραμπίμπι-Μπαραμπλάν

Για κει που πάμε
Τρεις πάμε δυό γυρνάμε
Αν δεν φανώ το Μάρτη την πρώτη Κυριακή
κόλλυβα ετοίμασε μου τη Σαρακοστή.


Το 976 είναι ένας δίσκος με τη μουσική που έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος σε κείμενα του Ιάκωβου Καμπανέλλη για τηλεοπτική παραγωγή της Γαλλικής τηλεόρασης και πρωτοπαίχθηκε στο Παρίσι την 1η Γενάρη 1977 και στην Αθήνα από την ΕΡΤ την ίδια μέρα. Αναφέρεται σε μια παραμονή πρωτοχρονιάς στην Κωνσταντινούπολη το 976 μ.Χ. και όπως λέει στο σημείωμα του ο Καμπανέλλης,

η μουσική έκφραση μιας τέτοιας ώρας, που οι ανθρώπινες εκδηλώσεις είτε στο Βυζάντιο του 976 είτε στον τωρινό μας τόπο και χρόνο δε διαφέρουν στα ψυχικά γνωρίσματα, είναι ο δίσκος που έχετε στα χέρια σας...

Φυσικά δεν έχω δει την παράσταση και αναρωτιέμαι αν η ΕΡΤ την έχει στο αρχείο της ακόμα. Θα είχε ενδιαφέρον να την επαναλάβει κάποια άλλη παραμονή Πρωτοχρονιάς και να την παρακολουθήσουν όλοι αυτοί βέβαια που δέρνονται αν οι Βυζαντινοί ήταν έθνος, ποιος ο ρόλος των Ελλήνων τότε κι αν ο χριστιανισμός τους κατέπνιξε...

Μπαραμπλίν-Μπαραμπλάν!

(Εντός, η πρόταση του Γέροντος Αθανασίου για την εικονογράφηση του ποστ. Ό,τι πρέπει, για μετά τη σύναξη!)


 
Έγραψε ο Πάνος - Τετάρτη, Ιανουαρίου 25, 2006 |


26 Comments:


  • At 9:32 μ.μ., Blogger Πάνος

    Λαμπρούκε, συγνώμη που χάθηκε το σχόλιό σου: το έφαγε το edit, καθώς προσπαθούσα να βολέψω την ανοικονόμητη εικαστική άποψη του Γέροντα. Κάνε έναν κόπο και στείλε καινούριο - θένξ!

     
  • At 11:38 μ.μ., Blogger Athanassios

    Γέροντες κοπιάστε ν' ακούσετε λίγη κιθάρα μπας και ξελαμπικάρετε... κιθάρα παίζαν και στο Βυζάντιο κιθάρα και τώρα.... πλάσματα στο Βυζάντιο, πλάσματα και τώρα... τι νόημα έχει αν ήταν Βυζαντινές, χριστιανές, ειδωλολάτρισσες ή ανεξιχνιάστου εθνικής ταυτότητας?

     
  • At 5:58 π.μ., Blogger Λαμπρούκος

    Θάνατος στους ΜΕΓΑΛΟΕΚΔΟΤΕΣ!!!

     
  • At 9:52 π.μ., Blogger alombar42

    Η εικονογράφηση είναι εντελώς λάθος. Η εικονιζομένη κιθαρωδός θα έπρεπε να εμφανίζεται εν μέσω της σύναξης των γερόντων. Θα βλέπαμε και τις μάσκες να πέφτουν :)

    Σε σημείο που σκέφτομαι να αλλάξω το τσιτάτο μου σε:
    - Ιδέες, θρησκεία, φιλοσοφία
    - Σεξ

     
  • At 6:57 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Γειά σου Γέροντα Αθανάσιε, με τα ωραία σου.

    Παντελής

     
  • At 7:12 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Αυτή είναι η Θεοφανώ;
    Την εκπομπή στην ΕΡΤ την είχα δεί και τη ψιλοθυμάμαι.

    Ηλίας

     
  • At 7:31 μ.μ., Blogger Athanassios

    Ηλία όπως θες την ονομάζεις.. Λίζα, Θεοφανώ κλπ.... καμιά βιβλιογραφία για τη Θεοφανώ έχουμε? Μοιραία γυναίκα με ακόμα πιο μοιραία κατάληξη... ο ορισμός του "παλιοθήλυκου" ε?
    Παντελή,αυτά είναι τα ωραία... θα τη βγάλουμε μέχρι τη Σαρακοστή...
    Αν έχεις καμιά εξειδικευμένη πληροφορία για τη Θεοφανώ ευπρόσδεκτη...

     
  • At 7:57 μ.μ., Blogger Πάνος

    Athanassios, πριν πούμε για τη Θεοφανώ, δες ένα τραγουδάκι, που πέτυχα κάπου και πες, ως ειδικός, αν είναι μεταβυβαντινό ή μεταρεμπέτικο:

    *

    Άντε στου Παράδεισου την πόρτα
    κάποιος φύτεψε δυό χόρτα
    κι όσο πάνε και φουντώνουν
    κι οι Αγγέλοι ξεφαντώνουν

    [Ρεφραίν]

    Κρύβει ο Άγιος τα κλειδιά του
    καθώς βλέπει τα παιδιά του
    να αφήνουν τα Βαγγέλια
    και ν' αρχίζουν τσιφτετέλια

    Άντε στου Παράδεισου την πόρτα
    μεγαλώσανε τα χόρτα
    και βγαλαν μικρά λουλούδια
    που κολάζουν τ' αγγελούδια

    [Ρεφραίν ξανά]

     
  • At 8:20 μ.μ., Blogger Πάνος

    Για τη Θεοφανώ, τώρα (από το πρόγραμμα της παράστασης του ομώνυμου έργου του Άγγελου Τερζάκη. Παίχτηκε στο Εθνικό Θέατρο, 1956 και 1971)

    *

    Στους πολέμους και τις δολοπλοκίες της βυζαντινής Αυλής μας μεταφέρει η Θεοφανώ του Άγγελου Τερζάκη. Το έργο παρακολουθεί με ποιητικότητα τα ιστορικά γεγονότα του 10ου αιώνα, όταν οι βυζαντινοί αυτοκράτορες πολεμούσαν για την εδραίωση της αυτοκρατορίας.
    Η φιλόδοξη αυτοκράτειρα Θεοφανώ, η Λάκαινα κόρη του κάπελα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο έργο, είναι σύζυγος του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά.
    Στρατοπεδευμένος ο αυτοκράτορας και η Θεοφανώ στην Καισάρεια, περιμένουν το στρατό του Ιωάννη Τσιμισκή για να συνεχιστούν οι πολεμικές επιχειρήσεις.
    Ο αυτοκράτορας φοβισμένος από κακούς οιωνούς, και με κάποιες ακαθόριστες ενοχές στη συνείδησή του, παίρνει ένα γράμμα από τον Αθανάσιο τον Αθωνίτη που τον κατηγορεί επειδή αθέτησε το λόγο του να μείνει αγνός και επειδή παντρεύτηκε την αμαρτωλή Θεοφανώ.
    Όταν ο Τσιμισκής φτάσει στην Καισάρεια, ο Φωκάς αντί να τον πάρει μαζί του στις πολεμικές επιχειρήσεις, του παίρνει την αρχηγεία του στρατού και τον επιφορτίζει με το καθήκον να συνοδεύσει την αυτοκράτειρα Θεοφανώ στην βασιλεύουσα.
    Μακριά από τα στρατόπεδα και τους πολέμους, ο Τσιμισκής αισθάνεται να ασφυκτιά, ενώ στο παλάτι γίνεται γνωστό πως ο Φωκάς δεν επεχείρησε τις πολεμικές εκστρατείες που αναμενόντουσαν. Παράλληλα, έρχεται η είδηση στον Τσιμισκή ότι ο αυτοκράτορας διέταξε να του πάρουν την αρχηγία του στρατού, και ότι πρέπει να εγκαταλείψει τη βασιλεύουσα το συντομότερο.
    Ένα ερωτικό πάθος θα ενώσει τον Τσιμισκή με την αυτοκράτειρα. Ο γερασμένος Φωκάς, ανίκανος πια να διεξάγει τους νικηφόρους πολέμους που τον είχαν δοξάσει στο παρελθόν, αφημένος στην επικίνδυνη γοητεία της Θεοφανώς, θα οδηγηθεί στο χαμό από την ίδια τη γυναίκα του, που ορμώμενη από την φιλοδοξία και το έρωτά της για τον Τσιμισκή θα κινήσει τα νήματα της Ιστορίας.
    Με τη βοήθεια στρατηγών που στο παρελθόν είχαν χαρίσει πολλές νίκες στην αυτοκρατορία και είχαν βοηθήσει τον Φωκά να εδραιώσει το στέμμα του, ένδοξων πολεμιστών δυσαρεστημένων από την αγνωμοσύνη που τους επέδειξε ο αυτοκράτορας, ο Τσιμισκής θα σχεδιάσει το φόνο του Νικηφόρου Φωκά.
    Οι συνωμότες με αρχηγό τους τον Τσιμισκή, θα εισβάλουν στο δωμάτιο του κοιμισμένου Φωκά, που θα πέσει αιμόφυρτος από τα χτυπήματά τους.
    Αμέσως ο Τσιμισκής θα στεφθεί αυτοκράτορας και η Θεοφανώ, μόνη, στο περιθώριο πια, με συντροφιά το πτώμα του νεκρού άντρα της, θα αφεθεί στα χέρια του Νόμου και της εκδίκησης.
    Οι πέντε κόρες του Κωνσταντίνου του Ζ΄, που από την αρχή μέχρι το τέλος του έργου, σαν ερινύες την καταδίωκαν, κατηγορώντας την για το φόνο του πατέρα τους, θα βρουν την ευκαιρία να πάρουν την εκδίκηση τους από την εγκαταλελειμμένη πάλαι ποτέ Αυγούστα των Ρωμαίων.

    *

    Περίληψη, για τον Athanassios: Η Θεοφανώ τα φτάχνει με το Φωκά, δολοφονούν τον άντρα της, τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ζ'(με τον οποίο είχε κάνει πέντε κόρες, η καλή σου). Τα φτιάχνει με τον Τσιμισκή, δολοφονούν τον Φωκά, που δεν την (λέει). Ο Τσιμισκής, μόλις παίρνει την εξουσία τη γειώνει (την έκλεισε σε ...μοναστήρι!). Ο Αθανάσιος (ο Αθωνίτης) δεν είχε άμεση ανάμειξη. Απλώς έπαιρνε τις χορηγείες (για να χτίσει τη Λαύρα στο Όρος) και χορηγούσε ...άφεση αμαρτιών στα ρεμάλια (της Θεοφανώς συμπεριλαμβανομένης). Ορθοδοξία και Ελληνισμός σε όλο τους το μεγαλείο!

    *

    Λεπτομέρεια: όταν ο Φωκάς επανακατέλαβε την Κρήτη, έκανε δώρο (μεταξύ πολλών άλλων)στον Αθανάσιο την τεράστια, ολόχρυση δίφυλλη πόρτα του παλατιού της Κνωσού. Η πόρτα αυτή χωρίζει σήμερα το καθολικό από τη λητή, αν θυμάμαι καλά, στον κεντρικό ναό της Μεγίστης Λαύρας, που έχτισε στη συνέχεια ο Αθανάσιος. Είναι να μη δίνεις άφεση σε καναδυό ψιλοδολοφονίες;

    *

    Σπαρταριστά έχει περιγράψει τα της Θεοφανώς ο Νίκος Τσιφόρος. Δε νομίζω πως υπάρχουν στο Διαδίκτυο, αν ναι, θα τα βρει ο alombar42!

     
  • At 9:05 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    "έπαιρνε τις χορηγείες (για να χτίσει τη Λαύρα στο Όρος) και χορηγούσε ...άφεση αμαρτιών στα ρεμάλια (της Θεοφανώς συμπεριλαμβανομένης). Ορθοδοξία και Ελληνισμός σε όλο τους το μεγαλείο!"

    ...το οποίον σκουλήκι...

    Ηλίας

     
  • At 9:29 μ.μ., Blogger Πάνος

    Μια διόρθωση, στο προηγούμενο σχόλιό μου: όπου "Ορθοδοξία και Ελληνισμός" διαβάστε "Ορθοδοξία και Ρωμιοσύνη"

    *

    Ηλία, γιατί ξιππάζεσαι; Ξέρεις πολλούς καλόγερους, άγιους και μή, που να αρνήθηκαν τις δαψιλείς χορηγείες από τα ρεμάλια; Εξάλλου, τα ρεμάλια τους διαβεβαίωναν πάντα οτι "μετενόησαν"... και το πρόβλημα στην Ορθοδοξία δεν είναι καθόλου η αμαρτία, είναι η μετάνοια. Όθεν, η Θεοφανώ ήξερε τι έκανε (από απόψεως ...πρακτικής Ορθοδοξίας), αρκεί να πρόκανε στο τέλος να ...μετανοήσει.

    (Είχε όλο το χρόνο άλλωστε, αφού στο τέλος είχε μείνει μπουκάλα, από όλες τις απόψεις: εξουσία, χρήμα, έρωτα [κολασμένο...]. Το μοναστήρι που την έκλεισε ο Τσιμισκής ήταν "πειθαρχικό", δηλαδή φυλακή)

     
  • At 9:41 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Απόψε θα μιλήσομε γιά την Ταϊτη!Η Ταϊτή, ως γνωστόν έχει πολλές πουτάνες, πού είναι επάγγελμα πού όπως ξέρουμε κυνηγήθηκε πολύ απ'την Ορθοδοξία,πού ουδεμία σχέση έχει με τον ελληνισμό, ο οποίος ελληνισμός......


    ;;;;;;;;


    Ηλίας

     
  • At 10:06 μ.μ., Blogger alombar42

    Ηλία, έγραψες! Με έχει πιάσει νευρικό γέλιο :)))

     
  • At 10:07 μ.μ., Blogger Πάνος

    Την τσαντίλα να την αποδώσω στις ...ζοχάδες;

    (οι οποίες ΟΥΔΕΜΙΑ σχέση έχουν... κλπ)

    Χαλάρωσε, βρε!

    Δε σε είπαμε δα και καμπούρη!

     
  • At 10:19 μ.μ., Blogger alombar42

    Κάτι δεν πάει καλά σε αυτό το μπλόγκιον! Γράφω σχόλιο ΜΕΤΑ τον Πάνο, χάνεται από το permalink και στο blogger/comment εμφανίζεται ΠΡΙΝ του Πάνου.
    Μήπως η blogger λογοκρίνει το νευρικό μου γέλιο;

     
  • At 10:39 μ.μ., Blogger Πάνος

    Μπα, alombar42, μάλλον κάποιοι έκαναν ...εξορκισμό (ξέρεις, η μεγάλη ευχή, του Αγίου Βαρνάβα...)
    και ζαλίστηκαν τα ...δαιμόνια που κυκλοφορούν στα μπλόγκια!

    *

    Γειά σου Ηλία, ησυχαστή!

    (στο τέλος δηλαδή, όπως η Θεοφανώ... Ως τότε, "ζί-σου!")

    *

    (alombar42, αν δεν ξέρεις το ανέκδοτο, να στο στείλω με μέηλ)

     
  • At 11:15 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Που χάθηκε ο τελετάρχης;Μήπως φόρεσε την κουδούνα;
    Θανάσηηηή!

    Ηλίας

     
  • At 11:49 μ.μ., Blogger Athanassios

    Ελα εδώ είναι ο τελετάρχης είχα έξοδο... ρε Πάνο λειψή μας την είπες την ιστορία... ξέχασες το Ρωμανό.. ήταν προ του Νικηφόρου...τριπλέτα χτύπησε η θεοφανώ... όσο για τον Αθωνίτη έριξε άφεση όντως... η ραδιούργα Θεοφανώ το έπαιζε θεοσεβούμενη... μάσησε ο Αθωνίτης... μη βάλουμε στο μυαλό μας και τίποτα άλλο δηλαδή... έδωσε συγχωροχάρτι...
    Ρε Ηλία, πουτάνες έχει κι η Ταιτή, πουτάνες και το Βυζάντιο.. άκου λίγη κιθάρα..
    Αlombar, μια και είσαι κομπιουτεράς βρες ένα τρόπο να κανουμε photomontage να βγάλουμε την κιθάρα από τη μέση.. ας την πάρει στα χέρια..

     
  • At 11:57 μ.μ., Blogger Athanassios

    Πάνο το άσμα το γνωρίζω... ρώτα τον Ηλία.. ήταν στο μενού εκείνο το βράδυ που γίναμε κουνουπίδια... άδει ο George... king of Thessaly

     
  • At 12:06 π.μ., Blogger alombar42

    Εκεί που την ξάκριζα μου την έκανε από τη σκηνή κι έφερε μια φίλη της - επειδή λέει είμαι ρατσιστής, μπας και αναθεωρήσω!

    εδώ είναι

     
  • At 12:10 π.μ., Blogger Πάνος

    Athanassios, μήπως Ρωμανός και Κωνσταντίνος Ζ' ταυτίζονται; Μιλάμε για τον πρώτο της άντρα - αυτοκράτορα ή ήταν κανένας παρακατιανός γκόμενος;

    *

    Διότι, αν ήταν σκέτος γκόμενος, θα πρέπει να έδωσε κάτι παραπάνω (στους καλογέρους) για να πάρει άφεση...

    *

    Ποιός George, King of Thessaly?

     
  • At 12:16 π.μ., Blogger Athanassios

    Alombar ωραία φρούτα έχει η Ταϊτή.. ο Ηλίας να τα βλέπει αυτά.. δεν είμαι καθόλου ρατσιστής, ούτε βυζαντινολόγος..
    Πάνο king ήταν ο Ρωμανός.. είμαι και θολωμένος τώρα δεν θυμάμαι αν ταυτίζεται με τον Κωνσταντίνο Ζ'... δεν νομίζω όμως..
    Γιώργος Μαργαρίτης, βασιλεύς της Θετταλίας

     
  • At 12:26 π.μ., Blogger Athanassios

    Πάνο σύμφωνα μ΄αυτά που γράφει Ο Καμπανέλης στο " Βίο και Πολιτεία της Ευσεβεστάτης Αυγούστας Θεοφανούς" :
    " Οταν παρθένος ήμουνα
    του Ρωμανού η καρδία
    Βασίλισσά της μ' εκανε
    εις γάμον κοινωνία"

    Μα ο Ρωμανός ανίκανος
    ήτο να βασιλεύσει
    η βασιλεία του έμελλε
    ταχέως να καταρρεύσει

    Τι πταίω αν ο βέβηλος
    εστράφη εναντίον
    του κύρη πατριάρχη μας
    κι όλων των πατρικίων"

    Να κι ο δάκτυλος του πατριάρχη λοιπόν... να μη ξεφεύγουμε κι απ΄το θέμα

     
  • At 2:44 π.μ., Blogger Big Fat Opinion

    Μια διόρθωση, στο προηγούμενο σχόλιό μου: όπου "Ορθοδοξία και Ελληνισμός" διαβάστε "Ορθοδοξία και Ρωμιοσύνη"

    Froydian slip.

    Άσε Πάνο, προδώθηκες. Όσο και να λες ψέμματα στον εαυτό σου, την αλήθεια την ξέρεις . Μωρέ καλά τα λέει ο Χοιροβοσκός. (Γλώσσα λανθάνουσα, κλπ.)

    ;-)

     
  • At 7:53 π.μ., Blogger Πάνος

    bfo, αναλαμβάνεις ως δεύτερος εθελοντής - Ορθόδοξος- αναλυτής μου;

    Μάλλον, ως τρίτος - εξειδικευμένος επιπλέον στη "Θεωρία των λαθών"!

    Ποιός στη χάρη μου... -:)))

     
  • At 4:24 μ.μ., Blogger Paul

    Ξέρει κανείς που μπορώ να βρώ το τραγούδι αυτο?

    Εχω ψαξει παντου.

    Αποστολος