ι Τα μυστικά του Κόλπου
Τετάρτη, Μαρτίου 08, 2006
Φλασάκι


Όταν πρωτοήρθαν (1928) στην περιοχή οι πρόσφυγες, τα πάντα ήταν άγρια φύση. Έπρεπε να ξεχερσώσουν, για να μπορέσουν να φυτέψουν, έπρεπε να χτίσουν τα σπίτια τους. Κουβαλούσαμε την άμμο με ντενεκέδες, από το ρέμα – κουβάληναμε άμμον σην πλάτην εμούν, με τενεκέδας άσο ρέμαν» έλεγε ο μακαρίτης παππούς Γιώργος (Γιωρίκας - 102 έφτασε και ήταν ανώτερος ήρως, γιατί έστειλε πρώτα τη γιαγιά Δέσποινα –Πινίκα, που έφυγε νεοτάτη, στα 96 της).

Έξι μέρες τη βδομάδα δούλευαν μέρα νύχτα, μικροί μεγάλοι, για να μπορέσουν να σταθούν και να επιβιώσουν. Και την Κυριακή πήγαιναν στην εκκλησία. Επειδή δική τους δεν είχαν, κατέβαιναν στο γειτονικό χωριό – δέκα λεπτά δρόμος – όπου κατοικούσαν ντόπιοι και άλλοι πρόσφυγες, βουλγαρόφωνοι Έλληνες Ορθόδοξοι, που είχαν έρθει με τα νοικοκυριά τους από χωριά της Βουλγαρίας. (Στο καλοκαιρινό τους πανηγύρι χορεύουν όμορφους «θρακιώτικους» χορούς – καμιά σχέση με τα ποντιακά ξεφαντώματα των γειτόνων τους)

Για να πάρετε μια ιδέα τι συνέβη στην περιοχή, κάτω από τη σκιά του Ολύμπου, λίγα χιλιόμετρα από την Κατερίνη (καθώς στην υπόλοιπη Μακεδονία) – λίγους λόφους παραπέρα είναι χτισμένος ο Κούκος, ομόλογο προσφυγοχώρι, με κατοίκους …τουρκόφωνους (αποκλειστικά, τότε) πόντιους. Αυτοί στον Εμφύλιο ήταν κόκκινο πανί για τον ΕΛΑΣ, ο οποίος εκτέλεσε 52 στον Κούκο, αφού είχαν αποχωρήσει οι Γερμανοί. Οι τουρκόφωνοι είχαν πάει αποκλειστικά με τα Τάγματα, οι ελληνόφωνοι είχαν μοιραστεί – αν και οι περισσότεροι ήταν μάλλον με τον Τσαούς – Αντών.

Πήγαιναν λοιπόν οι πόντιοι της Νέας Τραπεζούντας (προερχόμενοι από το χωριό Όφις της Τραπεζούντας, τη γενέτηρα των Υψηλάντηδων) στον Κάτω Αγιάννη, για να εκκλησιασθούν τις Κυριακές. Οι ντόπιοι δεν έβλεπαν τους νεοφερμένους με καλό μάτι (κάτι θυμίζει αυτό…) αλλά δε σήκωνε κιόλας να τους εμποδίσουν να μπαίνουν στην εκκλησία τους.

Ώσπου μια Κυριακή ένας πρωινός πόντιος γέροντας έχει πιάσει ένα από τα στασίδια, όταν μπαίνει στην εκκλησιά ο ντόπιος γέρος που καθόταν μονίμως εκεί – όπως συνηθίζεται στα χωριά. Γίνεται έξαλλος, στέκεται μπροστά στον ξένο, τον αρπάζει από τα πέτα και του φωνάζει:

- Σήκω και φεύγα, ρε – τη σπορά σας μέσα!

Οι πόντιοι που ήταν στην εκκλησία κοιταζόντουσαν παγωμένοι – οι ψαλμουδιές σταμάτησαν. Ώσπου ένας ηλικιωμένος πόντιος είπε το αμίμητο:

- Την Παναγία τους! Ανάγκη δεν τους έχουμε, θα χτίσουμε δική μας εκκλησία! - Την Παναΐατ’ς! Ανάγκην κι έχουμάτ’ς, να φκιάμε τεμέτερον την εκκλησίαν!

Έλαμψαν τα μάτια τους – αυτό ήταν! Έφυγαν αμέσως κι έτρεξαν στο χωριό τους και παρευθύς μοίρασαν το έργο: άλλοι να σκάψουν τα θεμέλια, άλλοι να κουβαλήσουν άμμο από το ρέμα, άλλοι ν’ ανοίξουν λάκκο για τον ασβέστη και να τον σβήσουν, άλλοι να συγκεντρώσουν πέτρες και να τις πελεκήσουν, άλλοι στα γύρω δάση του Ολύμπου να ετοιμάσουν ό,τι χρειαζόταν για τις ξυλοδεσιές, κι όλοι μαζί να καταθέτουν το κατά δύναμιν στο ταμείο της εκκλησιάς τους, για να αγοράσουν τα απολύτως απαραίτητα – εικόνες, ιερά σκεύη και βιβλία.

Οι άρχοντες είχαν έτοιμη την πρώτη τους Ζωοδόχο Πηγή, σε λίγες μονάχα βδομάδες. Έμενε το τελευταίο:

- Να πάμε στο Δεσπότη, να ζητήσουμε έναν παπά, να λειτουργεί. - Να πάμε σο Δεσπότην να γερεύομεν έναν ποπά, να φκιάει τη λειτουργίαν.

Όπερ και εγένετο.
 
Έγραψε ο Πάνος - Τετάρτη, Μαρτίου 08, 2006 |


24 Comments:


  • At 10:52 μ.μ., Blogger alombar42

    Γουάου! Ενα χλιδάτο μπλογκ!!
    Καλορίζικο :)


    Ποιό είναι το χωριό; Το καλοκαίρι ήμασταν στην περιοχή... ανεβήκαμε και στον Ολυμπο, για να μας τον πιάσουν τα ολυμπιακά (τουριστικά ήθελα να πω) μαγαζιά, αλλά τουλάχιστον το θέαμα άξιζε τον κόπο.

     
  • At 11:00 μ.μ., Blogger Πάνος

    Νέα Τραπεζούντα, οφκόρς.

     
  • At 11:59 μ.μ., Blogger lemon

    Πανο, με γειά το νεο template, αν και (όπως είπα και στον Λαμπρούκο) με ξενίζουν λίγο οι αλλαγές...

    Εχω ενα φίλο, στα σαράντα-λίγο, μιλάει τέλεια ποντιακά, η παρέα τον καταλαβαίνει αλλά οι υπόλοιποι δεν τα μιλάμε...Πολύ λυπάμαι που θα χαθεί η γλώσσα-γιατί θα χαθεί, είναι σίγουρο-δεν μπορώ να σκεφτώ κανέναν τρόπο σωτηρίας της...
    Και εδω που τα λέμε πάλι καλά που τα καταλαβαίνουμε κι εμείς, η γιαγιά μου πέθανε το 74 (στα 85 της)-ήμουν 8 χρονών τότε, αλλά, δες πως γράφει το παιδικό μυαλό, απ αυτά τα 8 χρόνια και μόνο, τα καταλαβαίνω...

    Είναι άραγε διότι έχουμε το γονίδιο του πρόσφυγα ακόμη ζωντανό μέσα μας, που μας κάνει να συμπάσχουμε με κατανόηση με όλους τους σημερινούς πρόσφυγες?

     
  • At 12:35 π.μ., Blogger Πάνος

    lemon, το temlate θα το συνηθίσουμε - ομολογώ πως εγώ το χάρηκα πολύ, το προηγούμενο δε μου άρεσε καθόλου!

    Όσο για τα ποντιακά δεν έχεις δίκιο: όχι μόνο δεν θα χαθούν, αλλά ήδη υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις οτι θα ανθίσουν ξανά, στους νέους - ως γλώσσα με την οποία θα επικοινωνούν με την παράδοσή τους και την ιστορία τους, αλλά και μέσω της οποίας θα εκφράζουν τη μοναδικότητά τους. Ακριβώς το ίδιο ισχύει για τους Κρητικούς και τους Κύπριους - και άλλους.

    Δε νομίζω πως είναι μακριά η μέρα που θα συζητήσει σοβαρά η ελληνική κοινωνία για την διδασκαλία των ντοπιολαλιών (ποντιακά, κρητικά κλπ) στα σχολεία, κατά περιοχή. Να γίνει δηλαδή επίσημα και με μέθοδο αυτό που κάνουν ήδη χιλιάδες εθελοντές μέσα από τους τοπικούς συλλόγους τους. Και, φυσικά, το πρώτο και καλύτερο όχημα για να περάσουν τα ποντιακά στο μέλλον είναι το τραγούδι.

     
  • At 12:55 μ.μ., Blogger Λαμπρούκος

    Πάνο ο έλληνας την προσφυγιά την έχει μέσα του. Αυτός έιναι κι ο λόγος που δε δικαιολογείται να συμπεριφερόμαστε άτιμα σε ανθρώπους ξεριζωμένους.

    Όσο για το τεμπλειτ έχω τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

    α) Το χρώμα στα σχόλια να σκουρύνει (και μαύρο να γίνει δε πειράζει)
    β) Να δουλεύει το περισσότερα γιατί θα μας πήξεις στο σεντόνι (αλήθεια το δοκίμασες?)
    γ) να πέσουν τα μποφώρια στη θάλασσα γιατί θα μας πνίξεις...

     
  • At 1:17 μ.μ., Blogger Πάνος

    Λαμπρούκο, είπα στο χρώμα "σκούρυνε, ρε συ!" αλλά δε με ακούει - θέλει άλλο ξόρκι. Το "κόψιμο" εξακολουθεί να υπάρχει ως εντολή στα html κείμενα, αλλά το τεμπλέητ δεν δίνει δεκάρα - πρέπει να ευρεθεί κάτι άλλο, άρα! (πως λέμε: δεν έχω ιδέα, αφού!)

     
  • At 1:42 μ.μ., Blogger Λαμπρούκος

    γμτ μου πάει η ανιθοσαλάτα;;;

     
  • At 2:53 μ.μ., Blogger valentin

    Το νέο template πολύ ωραίο. Με γεια! Πες όμως ποια είναι η πηγή σου να ανανεώσουμε και εμείς τα δικά μας μπλογκ. ;)

    Το ποστ πολύ ενδιαφέρον και πολύ πραγματικό. Να υπογραμμίσω την ύπαρξη των τουρκόφωνων πόντιων που, νομίζω, στους περισσότερους, ειδικά άμα δεν έχουν άμεση σχέση με την περιοχή, είναι εντελώς άγνωστοι. Μιλάμε για 135.000 ψυχές όταν πρωτοήρθαν. Καθόλου λίγοι.

     
  • At 3:47 μ.μ., Blogger Πάνος

    Βαλεντίν, ευχαριστώ. Πρόκειται για το πρώτο ρουσφέτι του υποψήφιου νομάρχη Λαμπρούκου, όπως θα δεις στο τέλος της σελίδας, ενόψει των δημοτικών εκλογών.

    *

    Είναι κρίμα να μη μαθαίνουμε σημαντικά στοιχεία της ιστορίας στα σχολεία - η προέλευση των σύγχρονων ελληνικών φύλλων είναι ένα από τα "ταμπού", δεδομένου οτι ΟΛΟΙ οι Έλληνες θεωρούνται απευθείας απόγονοι του Περικλή - για να μην πούμε του Αχιλλέα...

     
  • At 10:45 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Εχοντας στο νού το σχόλιο του Πάνου "Είναι κρίμα να μη μαθαίνουμε σημαντικά στοιχεία της ιστορίας στα σχολεία - η προέλευση των σύγχρονων ελληνικών φύλλων είναι ένα από τα "ταμπού", δεδομένου οτι ΟΛΟΙ οι Έλληνες θεωρούνται απευθείας απόγονοι του Περικλή - για να μην πούμε του Αχιλλέα..." διάβασα έκπληκτος σήμερα στην εφημερίδα τη δήλωση 60 μη-Μακεδονομάχων ότι "εμείς θα αποκαλούμε το γειτονικό κράτος "Δημοκρατία της Μακεδονίας" και "οι διαφωνούντες με αυτό είναι ακραίοι εθνικιστές".

    Να ένα θέμα για το blog σου Πάνο. Oσοι θεωρούμε απαράδεκτο να διδάσκονται στα σκοπιανά σχολεία ότι "τα συνορά μας είναι στον Ολυμπο" και ότι η Μακεδονία είναι υπο κατοχήν έχουμε άδικο;

    Σχολιαστής

     
  • At 11:40 μ.μ., Blogger Πάνος

    Σχολιαστή, ο βίος βραχύς... τι να πρωτοσχολιάσουμε;

    Σύμφωνα με τους γειτονές μας, θα έπρεπε η Αλβανία να επεκτείνεται ως την Άρτα, η FYROM ως τον Όλυμπο - και υπάρχουν πάντοτε μουστερήδες για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη και το Αιγαίο. Αντί να κοιτάνε πως θα ξεφύγουν απ' τη μιζέρια, βρίσκουν διέξοδο στον αλυτρωτισμό και τον εθνικισμό. Ήδη τα Βαλκάνια έχουν γυρίσει έναν αιώνα πίσω, μ' αυτή τη λογική - το θέμα είναι να μη καταφέρουν να μπλέξουν κι εμάς.

    Οι διεκδικήσεις δεν έχουν τέλος, σε μια περιοχή όπου επί αιώνες έζησαν ανακατεμένοι τόσοι λαοί και εθνότητες. Πάντοτε πρέπει να έχει κανείς το νού του - και να είναι έτοιμος. Τα έχει εξηγήσει με το νι και με το σίγμα ο Θουκυδίδης...

     
  • At 11:59 μ.μ., Blogger Αθήναιος

    Κάτσε να συνέλθω από το σοκ πρώτα-- σου πάει το θυελλώδες look βέβαια...-- κ θα επανέλθω...

     
  • At 1:58 π.μ., Blogger FUFUTOS

    Πολύ όμορφο το "παραθαλάσσιο" look σας. Συγχαρητήρια στους συντελεστές (πόσα κουκιά του έταξες;).

    Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην πόλη, δεν είχα "χωριό" (είμαι πολυ-κατοικίδιο ζώο που λένε) και δε γνωρίζω από πρώτο χέρι - αλλά νομίζω ότι κρατάνε ακόμα τέτοιες "αντιπαλότητες". Ενδεικτικά αναφέρω την περιοχή της Έδεσσας, τα ορεινά της περιοχής Λαγκαδά...

     
  • At 2:34 μ.μ., Blogger Athanassios

    Με γεια κι από μένα... Γειά σου Λαμπρούκο μερακλή...

    Τον Σχολιαστή τον παραπέμπω στο post Ρεντίνα... αν στα Σκόπια οι κάφροι είναι στα σχολεία εδώ είναι στο στρατό και πολλές φορές και στα σχολεία... έχεις ακούσει ποτέ ομιλία σε εθνική επέτειο από το Θεολόγο του Γυμνασίου/Λυκείου?
    Οι κραυγές του "βάλανου" καραβανά που ζητά αίμα Σκοπιανό ή Τουρκικό?

    Συμφωνώ με τον Πάνο, καλά τα έλεγε ο Θουκ αλλά εμείς δεν έχουμε καμιά σχέση μ' αυτόν.

     
  • At 2:57 μ.μ., Blogger valentin

    Το κείμενο που αναφέρει ο Σχολιαστής είναι πολύ καλό και κακώς το βρίζει.

    Θα τη λένε «Μακεδονία»

     
  • At 4:08 μ.μ., Blogger Λαμπρούκος

    Athanassios: Ευχαριστώ αγαπητέ μου. Δυστυχώς πούλησα πολύ φτηνά το τομάρι μου.

    Για μια Guiness και μια ανιθοσαλάτα στο Ζύθο...

     
  • At 4:46 μ.μ., Blogger mendrin

    Η Ζωγράφα η γιαγιά μου μας συντρόφεψε μέχρι τα 17 μου όπου και μας αποχαιρέτησε.
    Έλεγαν οι παππούδες στο χωριό ότι ήταν από τις ομορφότερες κοπέλες του Πόντου.
    Μικρό με κουβαλούσε στην πλάτη της (χωρίς να με κρατά) κι έκανε όλες τις δουλειές. Ταυτόχρονα την άκουγα να μοιρολογά τα 12 παιδιά που είχε για διάφορους λόγους χάσει.
    «εχ κι εξέβεν μαύρος άγγελος … εχ και θελ’ να τρώει τον Γιάννεμ…»
    Πραγματικά , με συγκλονίζουν τα τραγούδια που πρωτοάκουσα απ’ τη Ζωγράφα όποτε και να τ’ ακούσω .
    Πόσο μάλλον που κι εγώ με την οικογένειά μου ώρες – ώρες ψυλοαισθανόμαστε πρόσφυγες με την συμπεριφορά κάποιων.
    Η γλώσσα όμως είναι εργαλείο συνεννόησης και ευτυχώς ή δυστυχώς αλλάζει συνεχώς είτε μας αρέσει είτε όχι .
    Στην εποχή μας μάλιστα (της επικοινωνίας) δέχεται επηρεασμούς από πάρα πολύ απομακρυσμένους πολιτισμούς (Διαδίκτυο).
    Εμείς βέβαια σε ένδειξη σεβασμού στον πολιτισμό των πατεράδων μας έχουμε υποχρέωση και μακάρι να καταφέρουμε να την διατηρήσουμε.

     
  • At 5:22 μ.μ., Blogger Πάνος

    Αθήναιε, συνήλθες ή σε χάνουμε στο άνθος της ηλικίας σου; :-)

    Φούφουτε, ο Λαμπρούκος ξεκινάει με προοπτικές: 500 μπλόγκ να "φτιάξει" - νάσου 5000 ψήφοι, αμέσως αμέσως!

    Athanassios, χαίρε! Με τον Θουκ. μπορούμε να έχουμε σχέση, για χίλιους δυο λόγους. Βλέπε και το παλαιότερο ποστ "μια άσκηση αναλογιών" (στις "θεωρητικούρες") όπου προσπαθώ να δείξω οτι ο Θ. περιέγραψε (με πολύ μεγάλη ακρίβεια) τον Εμφύλιο 1943-49.

    Βαλεντίν, το κείμενο δεν παρατίθεται ολόκληρο. Στα (υποθετικά συμφραζόμενα) αυτών που παρατίθενται εντοπίζω σημαντικές "παραλείψεις": Ο ΟΗΕ, η ΕΕ, το ΝΑΤΟ, οι παγκόσμιες αθλητικές ομοσπονδίες (για παράδειγμα) δεν ξέρουν καμιά "Δημοκρατία της Μακεδονίας", γνωρίζουν μόνο τη FYROM. Το θέμα δεν είναι τόσο απλό - αν ήταν, θα είχε ήδη λυθεί...

    Λαμπρούκο, εντάξει - θα βάλουμε και δίσκο με τυριά...

    Μendrin, δεν είναι μονάχα θέμα "σεβασμού" στους προγόνους. Πρόκειται για κάτι πολύ πιο δυναμικό, την ανάγκη των ανθρώπων για αυτοπροσδιορισμό και αυτοκατάφαση. Γι αυτό είμαι μάλλον αισιόδοξος ως προς τη διάσωση των διαλέκτων. Οι "πολιτιστικοί" σύλλογοι κάνουν εδώ και χρόνια μια κοσμογονική (αλλά αφανή) δουλειά, η οποία δεν θα πάει χαμένη.

     
  • At 6:47 μ.μ., Blogger Athanassios

    Πάνο, οι Οργανισμοί που αναφέρεις την αποκαλούν FYROM μετά από τη δική μας πολιτική παρέμβαση και μέχρις ότου επιλυθεί το "δήθεν" πρόβλημα. Το FYROM είναι το προσωρινό όνομα της χώρας δίχως όνομα, κατά τους Μακεδονομάχους.
    Δεν υπάρχει πολίτης στον κόσμο που να του πεις δείξε μου στο χάρτη που είναι η Μακεδονία και να μη σου δείξει τα Σκόπια.
    Ασε, που για να μη ξεφεύγουμε κι απ' το θέμα η διάλεκτος μιλιέται από πάρα πολύ κόσμο σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας. Αυτήν μιλούσε ο στρατηλάτης, πρόγονος?

    Valentin καλό θα ήταν να έχουμε ολόκληρο το κείμενο.

     
  • At 10:39 μ.μ., Blogger valentin

    Ολόκληρο το κείμενο
    ------

    Επιτελεστική δήλωση κοινωνικής ανυπακοής



    ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΤΗΝ ΛΕΜΕ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ





    Δεκαπέντε σχεδόν χρόνια μετά τα κρατικά συλλαλητήρια της Θεσσαλονίκης, διαπιστώνουμε ότι το πολιτικό και δημοσιογραφικό προσωπικό του ελληνικού κράτους επιμένει στην αδιέξοδη επιλογή της �πάση θυσία υπεράσπισης του προαιώνιου ελληνικού ονόματος Μακεδονία�. Παραμένει έτσι δέσμιο μιας βαλκανικής πολιτικής που διαμορφώθηκε κατά τη δεκαετία του 90 υπό το κράτος εθνικιστικής υστερίας και εκβιασμών, χωρίς να έχει το θάρρος να απεμπλακεί από την ομηρία των επαγγελματιών της πατριδοκαπηλίας και να πει τα πράγματα με το όνομά τους.



    Από έναν στοιχειωδώς λογικό πολιτικό, και άνθρωπο, θα αναμέναμε, αντί να συνεχίζει το στρουθοκαμηλισμό περί των «ψευδεπίγραφων Σκοπιανών» και της «ανύπαρκτης γλώσσας» τους, να ανοίξει τα μάτια του και να δει το αυτονόητο. Να παραδεχτεί δηλαδή ότι ο νέος �μακεδονικός αγώνας� είναι αντικειμενικά αδύνατο να κερδηθεί �καθόσον δε μας αφορά, είναι και ανεπιθύμητο να κερδηθεί.



    · οποιοσδήποτε σοβαρός πολιτικός αγώνας προϋποθέτει σαφή προσδιορισμό του στρατηγικού στόχου. Αν λοιπόν στόχος είναι να μην χρησιμοποιηθεί ο όρος �Μακεδονία� ως όνομα ανεξάρτητου κράτους, τότε ο αγώνας αυτός έχει ήδη ηττηθεί. Η Δημοκρατία της Μακεδονίας έχει αναγνωριστεί από δεκάδες κράτη στον κόσμο, αλλά, το κυριότερο, έχει ήδη καθιερωθεί με αυτό το όνομα στη γλωσσική χρήση και στη συνείδηση όλων των ανθρώπων οπουδήποτε στον κόσμο εκτός των Ελλήνων εθνικιστών. Πραγματικά, όποτε κάποιοι άνθρωποι αναφέρονται στο �κράτος χωρίς όνομα� που βρίσκεται στα βόρεια σύνορά μας, στον γραπτό ή ηλεκτρονικό τύπο, στις περιγραφές αθλητικών αγώνων, στα επιστημονικά συγγράμματα ή συνέδρια, οπουδήποτε της γης, χρησιμοποιούν τον όρο «Δημοκρατία της Μακεδονίας». Η κατάσταση αυτή είναι ανθρωπίνως αδύνατο να αντιστραφεί. Ακόμη και αν το ελληνικό κράτος ήταν παγκόσμια υπερδύναμη, δεν θα ήταν ικανό να αστυνομεύσει και να υπαγορεύσει τη γλωσσική συμπεριφορά έξι δισεκατομμυρίων ανθρώπων.



    · Πέραν τούτου, κατά τη γνώμη μας ούτε το ελληνικό κράτος, ούτε άλλος κανείς απειλείται ή έχει να χάσει οτιδήποτε από την πρακτική αυτή. Η μακεδονική γλώσσα και η μακεδονική ταυτότητα είναι η μόνη που έχουν γνωρίσει στο σύνολό τους οι κάτοικοι του κράτους αυτού στη διάρκεια της ζωής τους. Το όνομά τους είναι η ψυχή τους. Η αξίωση ενός άλλου κράτους να τους υπαγορεύσει τι είδους αυτοσυνείδηση θα πρέπει να έχουν είναι αυθαίρετη και παράλογη. Αυτός εξάλλου είναι και ο λόγος που η αξίωση αυτή δεν γίνεται κατανοητή από το σύνολο της παγκόσμιας κοινότητας, όπως ομολογούν όλοι οι κατά καιρούς υπεύθυνοι της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Εάν λοιπόν οι έλληνες πολιτικοί και διπλωμάτες δεν θέλουν καταφύγουν στη θεωρία ότι όλοι οι λαοί της υφηλίου έχουν συνωμοτήσει εναντίον τους, θα πρέπει να παραδεχτούν ότι δεν είναι στραβός ο γιαλός αλλά αυτοί αρμενίζουν στραβά.



    Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, εμείς που υπογράφουμε παρακάτω, πολίτες του ελληνικού κράτους, δηλώνουμε ότι από σήμερα θα ακολουθούμε κι εμείς την εύλογη αυτή πρακτική, θα «διασπάσουμε το εθνικό μέτωπο» και θα αποκαλούμε τη Δημοκρατία της Μακεδονίας με το λεγόμενο «συνταγματικό» της όνομα �δηλαδή με το μόνο εύλογο και υπαρκτό της όνομα. Δηλώνουμε ως άτομα ότι δεν αισθανόμαστε να μας δεσμεύει καμία «εθνική συναίνεση» και καμιά «συμφωνία των πολιτικών αρχηγών», ούτε και καμία υποχρέωση να επιτύχουμε τέτοια συναίνεση και να ακολουθούμε κατ� ανάγκην ομοιόμορφη πρακτική με τους υπόλοιπους πολίτες του ελληνικού κράτους. Δεν εκχωρήσαμε ποτέ σε κανέναν πολιτευτή, διπλωμάτη ή «επιστήμονα» την αρμοδιότητα να αποφασίζει πώς θα μιλάμε.

    Για τους ίδιους παραπάνω λόγους, δεν επιδιώκουμε να πείσουμε κανέναν ότι πρέπει να πράττει το ίδιο. Οι Έλληνες εθνικιστές, καθόσον μας αφορά, μπορούν αν θέλουν να συνεχίσουν να λένε «τα Σκόπια» και να εννοούν «η Μακεδονία», διότι οποιοδήποτε άτομο ή ομάδα έχει το ελεύθερο να επινοεί μια ιδιωτική γλώσσα και να τη χρησιμοποιεί αντί της συλλογικής. Με αυτό τον τρόπο δεν κερδίζει βέβαια τίποτα, αλλά ούτε και βλάπτει κανέναν. Το μόνο που καταφέρνει είναι να δυσκολεύεται να συνεννοηθεί με τους υπολοίπους και έτσι να γίνεται εκνευριστικός και γελοίος.

    ------
    νεες υπογραφές στον Άκη Γαβριηλίδη haralambos.gavriilidis@chello.be .

     
  • At 11:10 μ.μ., Blogger Πάνος

    Valentin, διάβασα προσεχτικά το κείμενο. Το βρήκα αφελές (πχ καμιά πρόνοια για τη θέληση των αλβανών της FYROM ως προς το όνομα του κράτους)

    Η "Μακεδονία" είναι γεωγραφικός προσδιορισμός. Είναι απόλυτο δικαίωμα των FYROμιανών να αποκληθούν "Βόρεια Μακεδονία", για παράδειγμα. Όχι όμως και "Δημοκρατία της Μακεδονίας" γιατί "Μακεδονία" στην περίπτωση που το ξεχάσαμε είναι και η Φλώρινα και η Καστοριά και η Θεσσαλονίκη.

    Θα πρέπει να είμαστε πολύ ...γεναιόδωροι (άλλη είναι η κατάλληλη λέξη, αλλά τέλος πάντων) για να αναγνωρίζουμε εμείς με το όνομα αυτό μια κρατική οντότητα η οποία επίσημα (μέχρι που αναγκάστηκαν να αλλάξουν το σύνταγμά τους) και ανεπίσημα (αλλά σταθερά) θεωρεί πως τα σύνορά της είναι στον Όλυμπο.

    Αν το όνομά τους είναι η ψυχή τους - είναι κι άλλοι που εξακολουθούν να διαθέτουν ψυχή. Αν είχαμε και μυαλό (ως κράτος) θα είχαμε αποδεχτεί εγκαίρως το "Βόρεια Μακεδονία" και ούτε γάτα ούτε ζημιά. Αλλά, έστω με αυτό το τραγικό δικό μας λάθος, δε σημαίνει οτι πρέπει να αναγνωρίσουμε κάποια "Δημοκρατία της Μακεδονίας".

    Έστω για χάρη των Αλβανών, των Βουλγάρων, των τσιγγάνων κλπ που ζουν εκεί - και που σε λίγα χρόνια θα είναι η πλειοψηφία του πληθυσμού. Αυτούς, τους ρώτησαν οι υπογράφοντες;

     
  • At 11:24 μ.μ., Blogger Πάνος

    Athanassios, ως προς τις διεθνείς σχέσεις είναι όπως τα λες: εμείς μονάχα είμαστε ανάμεσα στη FΥΡΟΜ και το πολυπόθητο "συνταγματικό της όνομα" - και παρόλα τα λάθη μας καλά κάνουμε, σήμερα και αύριο και για όσο χρειαστεί. Επί της ουσίας όμως, οι σκοπιανοί κάνουν από τη μεριά τους τεράστιο λάθος που δεν αποδέχονται τώρα την ονομασία "Βόρεια Μακεδονία". Σε κάμποσα χρόνια, τα αποτελέσματα του δικού τους δημοψηφίσματος για το όνομα θα βγάλουν πανηγυρικά "Ανατολική Αλβανία".

    Θα ήθελα να ήξερα, ΤΟΤΕ κάτω από ποιό κείμενο θα υπογράψουν οι αντι -μακεδονομάχοι...

     
  • At 10:25 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    "Το κείμενο που αναφέρει ο Σχολιαστής είναι πολύ καλό και κακώς το βρίζει", σχολιάζει ο Valentin.

    Δεν βρίζω κανέναν, λέω τη γνώμη μου. Αντίθετα το κείμενο με απίστευτη θρασύτητα χαρακτηρίζει τους έχοντες αντίθετη άποψη εθνικιστές.

    Επι της ουσίας καλύπτομαι απο τα σχόλια του Πάνου.

    Αθανάσιε είναι το ίδιο τα εθνικιστικά τραγούδια στρατόκαβλων στη Ρεντίνα, και η διδασκαλία στα σκοπιανά σχολεία; Τι λέει ο "Θεολόγος του Γυμνασίου/Λυκείου", ότι τα σκόπια είναι ελληνικό έδαφος και είναι υπο κατοχήν; Aμ δεν το λέει γιατί θα τον έπαιρναν με τις ντομάτες.

    Nα θυμίσω ότι η ενδιάμεση συμφωνία κατάργησε αλητρωτικές διατάξεις (τις οποίες βάζει στο Σύνταγμά του μόνο αυτός που τις έχει) απο το σύνταγμα των σκοπιανών, και άλλαξε τη σημαία με το αστέρι της Βεργίνας. Και τότε μόνο εμείς ενδιαφερόμασταν, οι άλλοι στα τέτοια τους. Μήπως έπρεπε να μην προβάλλουμε αυτά τα αιτήματα για να μη θεωρηθούμε εθνικιστές.

    Επίσης να θυμίσω ότι η Μεγάλη Βρετανία εντάχθηκε στην ΕΟΚ ως Ενωμένο Βασίλειο, γιατί λόγω της Βρετάνης η Γαλλία δεν δεχόταν με τίποτα να μπεί ως Βρετανία. Εμείς γιατί πρέπει να είμαστε τόσο large;
    Μήπως πρέπει να δώσουμε και την "Τσαμουρία" στους Τσάμηδες για να μη μας πούνε εθνικιστές;

    Σχολιαστής

     
  • At 7:27 μ.μ., Blogger valentin

    Πάνο, η οθωμανική Μακεδονία είναι γνωστό ότι μοιράστηκε σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Σερβία/Γιουγκοσλαβία. Όμως πέρα από τη γεωγραφική έχει κ εθνική σημασία για κάποιους γι' αυτό θέλουν να λένε έτσι το κράτος τους. Εμείς θα επιβάλουμε ποιο έθνος θα υπάρχει και ποιο όχι και πώς θα λέγεται;

    Είμαστε βέβαιοι ότι η Ελλάδα δεν έχει αλυτρωτικές βλέψεις απέναντι σε άλλες βαλκανικές χώρες;

    Αγαπητέ σχολιαστή και οι φασίστες αντίθετη άποψη έχουν άλλα τι να κάνουμε να μην τους λέμε φασίστες για να σεβόμαστε την αντίθετη άποψη τους;

    Χαίρομαι πάντως που ακόμα το να λες κάποιον εθνικιστή θεωρείται βρισιά (και θράσος).

    Μ' αυτά και μ' αυτά ξεφύγαμε από το αρχικό ποστ του Πάνου. Οπότε αν χρειαστεί θα επανέλθω σε καταλληλότερη ευκαιρία.