ι Τα μυστικά του Κόλπου
Τρίτη, Μαΐου 23, 2006
Ο Μιχάλης Τρεμόπουλος για το διάδρομο 10-28
Το κείμενο που ακολουθεί το έστειλε ο Νομαρχιακός Σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος στο δήμαρχο Αντώνη Ματζάρη, για να διαβαστεί στη διάρκεια της «λαϊκής συνέλευσης», κάτι που δεν έγινε, όπως λέει ο ίδιος, παρά τις επανειλημμένες υπενθυμίσεις του προσώπου που το είχε μεταφέρει. Επειδή τα «μτΚ» έχουν αναρωτηθεί πολλές φορές τι συνέβη με τους οικολόγους και δεν ασχολούνται με το θέμα, δημοσιεύουν αυτούσιο το κείμενο – το οποίο απαντά (κατά κάποιον τρόπο...) στο ερώτημα. Κάποιοι οφείλουν και μια συγγνώμη στον Μιχάλη Τρεμόπουλο, γιατί στη συγκέντρωση μίλησε κυριολεκτικά ο κάθε πικραμένος πολιτικός (συνήθως λέγοντας άρες μάρες κουκουνάρες…) και δεν διαβάστηκε ο δικός του χαιρετισμός – τοποθέτηση.

*

Θα ήθελα πολύ να παραβρεθώ στη σημερινή σας εκδήλωση αλλά δυστυχώς συμπίπτει με τη Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Γονέων του Νομού Θεσσαλονίκης, στη Διοίκηση της οποίας είμαι μέλος. Επειδή όμως όχι μόνο δεν ανήκω σε αυτούς που αποφεύγουν να πάρουν θέση αλλά και το έχω πράξει στο παρελθόν για το σημαντικό αυτό θέμα, θα σας παραθέσω αυτούσια τα ζητήματα που έθιγα στο βιβλίο μου «Η ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης», το 2001.

Η αύξηση της επιβατικής κίνησης τις δύο τελευταίες δεκαετίες ήταν ραγδαία, με αποτέλεσμα τον τριπλασιασμό της συνολικής αεροπορικής κίνησης.
Η ανάπτυξη του αεροδρομίου στη σημερινή του θέση σχεδιάζεται σε δύο φάσεις. Μετά τη Β' φάση των έργων θα μπορούν να εξυπηρετούνται ετησίως 16.000.000 περίπου επιβάτες.
Παράλληλα, πρόκειται να κατασκευαστεί τούνελ 350 μέτρων στην εθνική οδό προς Μηχανιώνα, στο ύψος του διαδρόμου 10/28, με απόφαση που πήρε η διοίκηση της Υ.Π.Α. στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό αποσοβείται πλέον ο κίνδυνος, που προκύπτει από τη μικρή απόσταση που χωρίζει το διάδρομο και τον οδικό άξονα, αφού τα αεροσκάφη κατά τη διαδικασία προσγείωσης και απογείωσης πετούν ελάχιστα μόλις μέτρα πάνω από τα διερχόμενα από το δρόμο οχήματα. Το καλοκαίρι του 1999 κατά την πτώση μαχητικού F5 στο σημείο αυτό, από θαύμα αποφεύχθηκε μεγαλύτερη τραγωδία, καθώς η κίνηση στο δρόμο γινόταν κανονικά.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Στο μέλλον, λόγω της επέκτασης του διαδρόμου 10/28 κατά 850 μέτρα μέσα στη θάλασσα θα υπάρξουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Θα καταστραφεί η βενθική χλωρίδα και πανίδα, θα υπάρξει ανατροπή της υφιστάμενης ισορροπίας στο θαλάσσιο οικοσύστημα ενώ θα υπάρξει και προσάμμωση εκατέρωθεν του διαδρόμου, με πιο έντονη την τάση προς τα Β/Α. Διαβρωτική τάση θα υπάρξει στα Ν/Δ, προς τις ραδιοφωνικές κεραίες και σε απόσταση περίπου 1000 μέτρων προς την Περαία.
Οι μελετητές υποστηρίζουν ότι τα φαινόμενα αυτά είναι "ήπια και τεχνικά ανατάξιμα" αλλά ο Δήμος Θερμαϊκού και οι κάτοικοι φοβούνται ότι οι επιπτώσεις στην κίνηση των θαλάσσιων ρευμάτων, που θεωρούνται σίγουρες από τους επιστήμονες, θα έχουν ως αποτέλεσμα τη συγκέντρωση της ρύπανσης στην περιοχή.
Η άλλη πλευρά αντιτάσσει ότι η μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης από τη μεριά του αεροδρομίου είναι η εκβολή ρύπων από τον ποταμό Ανθεμούντα και το ρέμα της Θέρμης. Η διασπορά της ρύπανσης αυτής όμως προς τις ακτές Περαίας, Νέων Επιβατών και Αγίας Τριάδος εκτιμάται ότι θα εμποδιστεί από την επέκταση του διαδρόμου στη θάλασσα. Γιατί όμως να δεχόμαστε το γεγονός της ρύπανσης ως νομοτέλεια που δεν αντιμετωπίζεται;
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής οι συγκεντρώσεις των αιωρημάτων στις τουριστικές περιοχές θα είναι αρκετά υψηλές, όμως υποστηρίζεται ότι θα ληφθούν κατάλληλα μέτρα, με τη χρήση ειδικών παραπετασμάτων ιλύος (silt screens), τα οποία θα λειτουργούν σαν φίλτρο επί 24ώρου βάσεως καθ' όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου. Πόση επιτυχία όμως θα έχει κάτι τέτοιο; Που θα βρουν τόσο μεγάλες ποσότητες χώματος; Και γιατί δεν επιλέγουν λύση χωρίς μπάζωμα και ελεύθερη κυκλοφορία του νερού κάτω από το διάδρομο;
Το πιο σημαντικό όμως είναι η διαβεβαίωση ότι μετά την έναρξη της λειτουργίας του νέου διαδρόμου 10/28 και παρά την αύξηση της κίνησης των αεροσκαφών κατά 44% το έτος 2013, θα επέλθει μείωση της ηχορύπανσης στις θιγόμενες ζώνες θορύβου μέχρι και 49%. Πόσο όμως μπορεί να ισχύει αυτό;

Είναι φανερό ότι ο κρατικός Αερολιμένας ασφυκτιά στη θέση αυτή. Αλλά και η αστική συγκοινωνία ούτε είναι ικανοποιητική, ούτε έχει ενταχθεί σε κάποιο σχεδιασμό σύνδεσής του με προαστιακό σιδηρόδρομο, μετρό ή τραμ. Ακόμη και η θαλάσσια σύνδεση με την πόλη, μέσω ταχύπλοων σκαφών τακτικής αστικής συγκοινωνίας, που υποστηρίζουμε από το 1982, έχει επανειλημμένα τορπιλιστεί από αυτούς που έχουν καταδικάσει τη Θεσσαλονίκη στη μιζέρια και την υπανάπτυξη.

Πέντε χρόνια μετά από εκείνες τις διαπιστώσεις, το θέμα έχει σηκωθεί από το Δήμο Θερμαϊκού και τους πολίτες. Και μόνη λύση είναι η επιβολή από τους ίδιους τους πολίτες ενός άλλου μέλλοντος για την περιοχή, μακριά από τη ρύπανση και την περιβαλλοντική υποβάθμιση.

Καλή επιτυχία.

Μιχάλης Τρεμόπουλος
 
Έγραψε ο Πάνος - Τρίτη, Μαΐου 23, 2006 |


1 Comments:


  • At 1:51 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Οσο βλεπω εκεινο το δυκτι για την συγκεντρωση των φυκιων και αλλων σκουπιδιων στην γωνια ,εκει στα δολωματα,τοσο σκεφτομαι το τι χαβουζα θελουν να κανουν τον Θερμαϊκο.
    Η προεκταση θα ειναι ενα φραγμα στα ρευματα του κολπου.Αυτα βοηθανε και στην απομακρυνση προς τις ακτες της Κατερινης και οσα υλικα κατεβαινουν απο τα ποταμια.
    Τι τους νοιαζει ομως?Η μαμαλουκα μετραει.