ι Τα μυστικά του Κόλπου
Τρίτη, Μαΐου 30, 2006
Μια προκήρυξη και μια ανακοίνωση
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΤΟ ΘΕΡΜΑΪΚΟ;


















ΟΧΙ, ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

Φίλη και φίλε,

Το έργο της επέκτασης του αεροδρομίου μέσα στο Θερμαϊκό έχει ήδη αρχίσει. Σε όποιο δήμο και να κατοικείς, στις ανατολικές ακτές, στην Καλαμαριά ή το Κέντρο της Θεσσαλονίκης, η επέκταση σε αφορά. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση του Κόλπου, ο οποίος κινδυνεύει να μετατραπεί σε ανοιχτή χαβούζα, είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο, το οποίο θα πρέπει να ευαισθητοποιήσει όλους μας.

ΓΙΑΤΙ ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΟ ΕΡΓΟ

• Γιατί το έργο θέτει σε άμεσο κίνδυνο το Θερμαϊκό. Ο πρόβολος της επέκτασης (περίπου 1000 μέτρα μήκος, επιφάνεια περίπου 500 στρέμματα και 7 εκατομμύρια κυβικά μέτρα αδρανή υλικά για μπάζωμα) θα επηρεάσει την κίνηση των ρευμάτων που είναι υπεύθυνα για τον αυτοκαθαρισμό του Κόλπου από τους ποικίλους ρύπους. Θα προκαλέσει εξαμμώσεις (φάγωμα) των ακτών και σοβαρή αλλοίωση της ακτογραμμής, με κίνδυνο η θάλασσα να εισχωρήσει ακόμα και στις κατοικίες. Θα δημιουργήσει επιπλέον απαγορευτικές συνθήκες επιβίωσης για τη θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα.

• Γιατί το έργο έχει ξεκινήσει χωρίς να υπάρχουν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων που να απαντούν πειστικά στις ανησυχίες μας για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Αντίθετα, μια σειρά ειδικών επιστημόνων κάνουν λόγο για ανεξέλεγκτες καταστροφές στη θάλασσα και τις ακτές. Επιπλέον, τα «έργα προστασίας» που προτείνονται (πχ κάθετοι και παράλληλοι κυματοθραύστες) θα δημιουργήσουν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα, όπως έχουμε δει να συμβαίνει σε αντίστοιχες περιπτώσεις (στις ακτές της Πιερίας και αλλού)

• Γιατί η θέση του νέου αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης πρέπει να είναι δυτικά, κοντά στους μεγάλους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, το λιμάνι, τη βιομηχανική ζώνη. Η σημερινή θέση σημαίνει πως κάθε μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς το αεροδρόμιο, υποχρεωτικά θα περάσει μέσα από την πόλη της Θεσσαλονίκης, επιβαρύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα και τη ρύπανση, με ανυπολόγιστη σπατάλη σε χρόνο και ενέργεια.

• Γιατί το υπάρχον αεροδρόμιο βρίσκεται μέσα σε κατοικημένη περιοχή. Οι Ευρωπαϊκές πόλεις βγάζουν τα αεροδρόμιά τους έξω από τις κατοικημένες ζώνες – ακόμα και η Αθήνα και το Ηράκλειο το έκαναν.

• Γιατί σε λίγα μόνο χρόνια (και αφού καταστραφεί περιβαλλοντικά ο Θερμαϊκός και οι ακτές του) η Θεσσαλονίκη θα είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει εξαρχής λύση, με μεταφορά του αεροδρομίου στα δυτικά.

• Γιατί θέτει υπό αμφισβήτηση το μέλλον διάφορων ανθρώπινων δραστηριοτήτων στη θάλασσα και τις ακτές του Κόλπου (αλιεία, υδατοκαλλιέργειες, τουρισμό, αναψυχή κλπ) – με απροσδιόριστες οικονομικές επιπτώσεις για χιλιάδες εργαζομένους και επαγγελματίες.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ

Να ενημερωθούμε (η βασικότερη πηγή ενημέρωσης αυτή τη στιγμή είναι το διαδίκτυο) και να σχηματίσουμε ένα «τείχος προστασίας» γύρω από το Θερμαϊκό:

• Βάλτε το θέμα, με κάθε ευκαιρία, στους πολιτικούς κάθε επιπέδου. Απαιτείστε από τους βουλευτές της Θεσσαλονίκης να το φέρουν άμεσα στη Βουλή.

• Ζητείστε από κάθε υποψήφιο δήμαρχο, νομάρχη, δημοτικό σύμβουλο κλπ να εξηγήσει ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύει να πάρει για την αποτροπή της καταστροφής του Θερμαϊκού.

• Στείλτε ευγενικά e-mail ή επιστολές στον Πρωθυπουργό και καλέστε τον να εξαγγείλει το άμεσο σταμάτημα των έργων και την έναρξη συζήτησης για το θέμα από μηδενική βάση, όπως ζήτησε και η λαϊκή συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στο Δήμο Θερμαϊκού.

• Προμηθευτείτε τα αυτοκόλλητα με το σκίτσο, τοποθετείστε τα σε βιτρίνες, στο αυτοκίνητό σας κλπ.

• Διαδώστε το θέμα, όπως μπορείτε!

• Ελάτε σε επαφή με τις ομάδες πολιτών που έχουν δημιουργηθεί, συμβάλλετε με τις ιδέες και τη συμμετοχή σας στις εκδηλώσεις και τις κινητοποιήσεις που προγραμματίζονται.

- Ομάδα Πρωτοβουλίας «Πολίτες για το Θερμαϊκό»
- Περιβαλλοντική ομάδα "Κρουσίδα Γη"


*

Η προκήρυξη είναι έτοιμη από την περασμένη Πέμπτη και η αναπαραγωγή και η διακίνησή της καθυστερεί λόγω της προσπάθειας να υπογραφεί και από άλλες ομάδες, κινήσεις κλπ που εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους. Επειδή, αν συνεχίσουμε μ' αυτούς τους ρυθμούς, η κυκλοφορία της θα συμπέσει με τα εγκαίνια του έργου, Τετάρτη βράδυ (ή το αργότερο Πέμπτη πρωί) θα πάει στο τυπογραφείο. Ως τότε, όποιος θέλει να συνυπογράψει, ας ειδοποιήσει.

*

Και η ανακοίνωση:

Η "Κρουσίδα Γη" και οι "Πολίτες για το Θερμαϊκό" θα συναντηθούν για να συζητήσουν και να προγραμματίσουν τις ενέργειες / εκδηλώσεις /κινητοποιήσεις που θα πραγματοποιήσουν μέσα στον Ιούνιο, την Πέμπτη 1 Ιουνίου, ώρα 8.00 μμ, στον ΙΜΕΡΟ, στην Περαία.

Ισχύει αυτό που είπαμε εξαρχής - "όποιος θέλει, έρχεται", με τη διευκρίνιση οτι δεν πρόκειται για συνάντηση "ζύμωσης" και "ανταλλαγής γενικών απόψεων", αλλά αποκλειστικά για προγραμματισμό δράσης.

Όποιος ενδιαφέρεται και θέλει περισσότερες πληροφορίες, ας στείλει μέηλ στο panosz@otenet.gr
 
Έγραψε ο Πάνος - Τρίτη, Μαΐου 30, 2006 |


4 Comments:


  • At 9:54 μ.μ., Blogger polyvios eupatridis

    δεν ξέρω αν θα μπορέσω να έρθω (λόγω προγράμματος και δουλειάς), αλλά σίγουρα υποστηρίζω αυτή την προσπάθεια και εύχομαι καλή επιτυχία σε αυτή την κίνηση.

     
  • At 9:54 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Απέραντη καταστροφολογία. Μόνο αυτό μπορώ να πω. Δεν καταλαβαίνω όμως το λόγο.

    ΓΙΑΤΙ ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΟ ΕΡΓΟ

    Γιατί το έργο θέτει σε άμεσο κίνδυνο το Θερμαϊκό.


    Πως ξαφνικά η διάβρωση μικρού τμήματος της ακτής της Περαίας έγινε καταστροφή του θερμαϊκού?

    Γιατί το υπάρχον αεροδρόμιο βρίσκεται μέσα σε κατοικημένη περιοχή. Οι Ευρωπαϊκές πόλεις βγάζουν τα αεροδρόμιά τους έξω από τις κατοικημένες ζώνες – ακόμα και η Αθήνα και το Ηράκλειο το έκαναν.

    Στην Ευρώπη επίσης... οι κάτοικοι δεν πηγαίνουν να κτίσουν γύρω από το αεροδρόμιο! Αεροδρόμιο υπάρχει στην συγκεκριμένη περιοχή από τη δεκαετία του '30, και ως πολιτικό λειτουργεί από το 1948. 60 χρόνια λειτουργεί α/δ στην περιοχή, και η οικιστική ανάπτυξη έγινε τα τελευταία 15-20 χρόνια το πολύ. Κάνεις δεν είπε όλους αυτούς να μαζευτούν στην Περαία, τον Τρίλοφο, την Καρδία και να αγοράσουν σπίτια, αν είχαν πρόβλημα με τα αεροπλάνα. Πήγαμε, χτίσαμε και τώρα ξαφνικά μας ενοχλεί το αεροδρόμιο. Ας πηγαίνατε να χτίσετε δυτικά ή στην Χαλκιδική.

    Τα αεροδρόμια είναι εγκαταστάσεις υψηλού κόστους, και είτε το άνοιγμα είτε το κλείσιμο ενός αεροδρομίου, είναι θέμα που χρίζει σοβαρότατης μελέτης. Και η αξία της γης είναι τεράστια και οι εγκαταστάσεις στοιχίζουν. Και φυσικά κάθε περίπτωση αεροδρομίου είναι μοναδική και εξετάζεται ξεχωριστά, με βάση το μέγεθος και την κίνηση του, την περιοχή που εξυπηρετεί και το περιβάλλοντα χώρο. Άλλα μεγέθη το αεροδρόμιο της Αθήνας (4πλάσια κίνηση από τη Θεσ/νίκη και α/δ εθνικής-περιφερειακής εμβέλειας), άλλο της Θεσ/νίκης, και άλλο του Ηρακλείου, που δεν εξυπηρετεί αποκλειστικά μια πόλη αλλά τον τουρισμό ενός ολόκληρου νησιού. Για ποιο λόγο να κλείσει ένα ολόκληρο -μη κορεσμένο- α/δ που έχει δυνατότητα επέκτασης εντός του υφιστάμενου οικοπέδου του, και να χτιστεί εξαρχής ένα νέο?. Δεν είναι σπατάλη αυτό? Για να μην ενοχλούνται οι γύρω κάτοικοι, που ήρθαν και χτίσαν σπίτια στην περίμετρο του?

    Γιατί η θέση του νέου αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης πρέπει να είναι δυτικά, κοντά στους μεγάλους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, το λιμάνι, τη βιομηχανική ζώνη. Η σημερινή θέση σημαίνει πως κάθε μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς το αεροδρόμιο, υποχρεωτικά θα περάσει μέσα από την πόλη της Θεσσαλονίκης, επιβαρύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα και τη ρύπανση, με ανυπολόγιστη σπατάλη σε χρόνο και ενέργεια.

    Δεν ισχύει αυτό. Πάρα πολύ σημαντικό μερίδιο των πελατών του αεροδρομίου, είναι οι τουρίστες της Χαλκιδικής, και η συγκεκριμένη θέση του α/δ τους εξυπηρετεί. Εναλλακτικά αναπτύσσονται αεροδρόμια σε Ν.Αγχίαλο, Καστοριά και Καβάλα που καλύπτουν μέρος της κίνησης της υπόλοιπης Β.Ελλάδας.

    Γιατί σε λίγα μόνο χρόνια (και αφού καταστραφεί περιβαλλοντικά ο Θερμαϊκός και οι ακτές του) η Θεσσαλονίκη θα είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει εξαρχής λύση, με μεταφορά του αεροδρομίου στα δυτικά.

    Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Τα έργα που προγραμματίζονται (διάδρομος & terminal) θα καλύψουν την κίνηση ως το 2025 (8 εκ. επιβατών ετησίως), ενώ υπάρχει δυνατότητα επέκτασης του terminal, μετά το 2020 που θα μπορεί να εξυπηρετεί 16 εκ. επιβάτες ετησίως. Δεν υπάρχει τέτοια τρομερή κίνηση στην θεσσαλονίκη (εδώ αμφισβητείται αν όντως υπάρχει ζήτηση για υπερατλαντικά δρομολόγια), και θα πάμε να φτιάξουμε άλλο, εντελώς καινούργιο, αεροδρόμιο??

     
  • At 3:47 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Ακου anonymus...Οι Κασσάνδρες δηλ. «εμείς οι ιθαγενείς» σε παρακαλούμε να έρθεις να δείς τι σημαίνει διάβρωση της ακτογραμμής κατά 2-4 μέτρα τον χρόνο. Δηλάδή ? Σε δέκα χρόνια, 20-40 μέτρα. Δεν υπολογίζουμε τα φερτά υλικά που έρχονται διαμέσου χειμάρρων ρεμάτων κ.λ.π. και μπορούν να φράξουν στην έξοδό τους. Ούτε την πιθανότητα ακραίων φυσικών φαινομένων και μετακίνηση τεράστιων ποσοτήτων άμμου σε σύντομη περίοδ0. Αυτά όμως είναι επιπρόσθετα προβλήματα
    Για το αληθές –και όχι αμπλα ούμπλα υπόθέσεις- σε παραπέμπω στους ίδιους τους μελετητές που είναι ταυτόχρονα και κατασκευαστές του έργου –οποία σύμπτωσης!!- το γεγονός αναφέρεται από τους ίδιους (άσε που μπορεί να πρόκειται και ηθελημένη υποεκτίμηση). Αυτό σημαίνει ότι όλη η ανατολική παραλία του κόλπου (Καλαμαριά, Αεροδρόμιο, Τσαίρια, Δήμος Θερμαϊκού (Περαία, Νέοι Επιβάτες , Αγ. Τριάδα) ή θα υποχωρεί από κάπου (ανάλογα τα θαλάσσια ρεύματα) ή θα συσσωρεύεται κάπου αλλού με ρυθμό 2-4 μέτρα το χρόνο, μέχρι που να βρεθεί μια νέα ισορροπία ρευμάτων-κίνησης της άμμου. Μπορείς να φανταστείς λίγο το τραγούδι μας το ποτάμι μας πήρε ο ποταμός ? Προβλέπω τα καταστήματα στην Περαία και τους Νέους Επιβάτες -σε πρώτη φάση- να κατεβάζουν σκάλες στη θάλασσα, αν βέβαια δεν μείνουν στον αέρα…. Το άλλο το τραγουδάκι το ξέρεις? Παλάτια χτίζουμε στη άμμο… άλλα εσύ δεν έχεις πρόβλημα. Αυτοί φταίνε που πήγαν και φτιάξανε το σπίτι τους εκεί. Αυτό στην καλύτερη των περιπτώσεων θα μπορούσα να το ακούσω από την κόρη μου εκτός και αν μας γράφεις από το ταμτούμ και θέλεις να μάθεις. Δηλαδή εσύ τι θες για «καταστροφή» και να συγκινηθείς. Κανένα ηφαίστειο μήπως? Ακου λοιπόν φίλε: κάποια εποχή η μοίρα –στα Βαλκάνια υπάρχει μπόλικη- έσπρωξε χιλιάδες ανθρώπους να ζήσουν εδώ, να κάνουν παιδιά, και να θέλουν έχουν ρίζες στο τόπο τους. Είναι το σπίτι τους, ο βιότοπος τους -πες το όπως θες- και θέλουν να υπάρχουν για πάντα. Κανείς να μην τους διώξει πια. Ειρήνη είναι η λέξη. Εσύ τι λές ? Να έρθει και να σου πάρει το σπίτι η θάλασσα. ??? Η καταστροφή είναι η απώλεια της ειρήνης. Συχνά αυτό γίνεται με πόλεμο, άλλοτε «περισσότερο αναίμακτα» με την καταστροφική ανάπτυξη. Αν ήταν φίλε να χτίζουμε ακόμα αεροδρόμια μέσα στις πόλεις, για χάρη των τουριστικών αναγκών της Χαλκιδικής….. τότε ας πούμε κανένα τραγουδάκι, όχι πολύ λυπητερό όμως, γιατί με κούρασε και μένα η «καταστροφολογία».
    Θάθελα να σου πω και άλλα, αλλά είναι προφανές ότι το παίζεις «ο δικηγόρος του διαβόλου» για να μας «βάλεις δύσκολα» και φιλοσοφημένα. Ξεμπέρδεψε τη θέση σου, από τη μια μιλάς σαν έχεις όλα τα στοιχεία του αεροδρομίου και από την άλλη αγνοείς ότι όλη η ανατολική ακτή του κόλπου είναι συνδεδεμένη με ανθρώπινες δραστηριότητες, οι οποίες δεν θα έχουν πολύ μέλλον, πάνω ή κάτω από την άμμο.
    Η προσέγγιση είναι τελείως αλλού από εκεί που το θέτεις. Ότι τάχα μου… δεν γίνεται και τίποτε σοβαρό εκεί στο μπουγατσιστάν και με τους ανθρώπους που είναι εκεί??? ας πρόσεχαν!!!….Πολύ παιδικό αν όχι αναιδές και κωλοπαιδίστικο.
    Οι άνθρωποι είναι ενταγμένοι στα στοιχειά της φύσης –άνεμο, ήλιο, θάλασσα- ξέρουν από πολύ καιρό να φτιάχνουν οικισμούς, ειδικά στην μεσόγειο. Αν πρόκειται όμως να παίρνουμε το συμφέρον του δυνατότερου πάντα ως δικαιοσύνη, τότε μάλλον θα θρηνήσουμε και πάλι θύματα. Το ξέρεις ότι τα πρώτα νέα αεροδρόμια που χτίστηκαν στην Ευρώπη με τη λογική «έξω από την πόλη» είναι από τη δεκαετία του 60? Το ξέρεις ότι στη δεκαετία του 60 η Αθήνα ήταν δεν ήταν 1 -1,5 εκ. άνθρωποι. Η Θεσσαλονίκη πόσο είχε τότε ? Για τη Χαλκιδική, το αεροδρόμιο της φτάνει και της παραφτάνει, έτσι όπως είναι μέχρι σήμερα. Η Χαλκιδική έχει ανάγκη όχι από ποσοτική αύξηση των επισκεπτών της. Αλλά από ποιοτική αναβάθμιση του ήδη υπάρχοντος δυναμικού της. Αυξομειώσεις κατ’ έτος μπορούν να παρατηρούνται αλλά σιγά μη γίνει το αεροδρόμιο για τη Χαλκιδική. Πόσοι θάρθουν με υπερατλαντικές πτήσεις ? Το λεγόμενο «αεροδρόμιο των βαλκανίων» δεν μπορεί να γίνει σε έντονα αναπτυσσόμενη-οικιστική περιοχή. ‘Οποίος θέλει ας πάει να το φτιάξει σε μια τοποθεσία που θα πληροί με τον καλύτερο τρόπο τους περιορισμούς του φυσικού περιβάλλοντος και τις ανάγκες μιας ευρύτερης περιοχής, αν υπάρχουν και αν αξιολογούνται τέτοιες ανάγκες.

    Δεν υπάρχει τέτοια τρομερή κίνηση στην θεσσαλονίκη (εδώ αμφισβητείται αν όντως υπάρχει ζήτηση για υπερατλαντικά δρομολόγια), και θα πάμε να φτιάξουμε άλλο, εντελώς καινούργιο, αεροδρόμιο??

    Ε τότε γιατί να γίνει η επέκταση??? Στο Τερμιναλ μπορούν να κάνουν ότι θέλουν. Ας φτιάξουν αεροδρόμιο για 16 εκ. επιβάτες τον χρόνο. Στη θάλασσα να μην μπούνε ! Τουλάχιστον με αυτή τη μορφή που το σχεδιάζουν. Επιβαρύνοντας τον Κόλπο με 7. εκατομμύρια κυβικά φερτή ύλη δηλ. «μπάζα». Και εμποδίζοντας τα ρεύματα του κόλπου στην δράση τους. Σου είναι τόσο δύσκολο να φανταστείς, τι επιπτώσεις θάχει στις παραλιακές ανθρώπινες κοινωνίες, η απονέκρωση του Κόλπου και η τεχνητή τροποποίηση της ακτογραμμής του ?

     
  • At 7:46 π.μ., Blogger Πάνος

    anonymous (9.54 μμ),
    απάντησε σε αρκετά ο άλλος "anonymous", αλλά θα πω κι εγώ μερικά πράγματα ...μόλις βρώ λίγο χρόνο!