ι Τα μυστικά του Κόλπου
Πέμπτη, Μαΐου 18, 2006
Η Γκιούλ Μπεϊάζ Καραχασάν στα "μυστικά του Κόλπου"
Με την εξής διαδρομή: Κάποιος «ανώνυμος» φίλος (ή φίλη) έστειλε ως σχόλιο στο ποστ Καραχασάν και ΓΑΠ μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη της Γκιούλ Καραχασάν, από την εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» της Ξάνθης. Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να τη διαβάσει κανείς!

*

«Όλοι λένε ότι είμαι 27 χρονών, είμαι πολύ μικρή, είμαι πολύ άπειρη…εγώ λέω ναι είμαι 27, αλλά μέσα μου αισθάνομαι 47…», η απάντηση της Γκιουλ Μπεϊάζ Καραχασάν στους επικριτές της, ένθεν κακείθεν, για το νεαρόν και το άπειρον της ηλικίας της που το χρησιμοποιούν ως επιχείρημα ακυρωτικό της επιλογής Παπανδρέου για την υπερνομαρχία Δράμας - Καβάλας - Ξάνθης. Η γυναίκα που τάραξε τα …γαλαζοπράσινα νερά της πολιτικής μας ζωής και όχι μόνο, που έγινε το πρόσωπο των ημερών, παραχώρησε εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στην εφημερίδα «Εμπρός» της Ξάνθης.

- Ποια είναι η Γκιουλ Μπεϊάζ Καραχασάν, η «εκλεκτή» του ΠΑΣΟΚ για την Υπερνομαρχία Δράμας – Καβάλας – Ξάνθης;

«Όλοι λένε ότι είμαι 27 χρονών, είμαι πολύ μικρή, είμαι πολύ άπειρη…εγώ λέω ναι είμαι 27, αλλά μέσα μου αισθάνομαι 47…Είμαι πολύ πιο ώριμη από την ηλικία μου γιατί έζησα μια πολύ δύσκολη ζωή. Έζησα στη Γλαύκη σ’ ένα χωριό 700 κατοίκων σε μια πολύ κλειστή κοινωνία σε μια εποχή που έφτασε να είμαι η μοναδική κοπέλα στην Γ’ γυμνασίου…Να αναγκάζομαι, ενώ φοράω φερετζέ στο χωριό μου, όταν πήγαινα γυμνάσιο να μη φοράω …να βλέπω τον πατέρα μου και την μητέρα μου καθημερινά να διαπληκτίζονται, γιατί η μητέρα μου δεν ήθελε να πηγαίνω σχολείο και ο πατέρας μου να επιμένει ότι θα πάω…Να προσπαθώ να συνδυάσω και σχολείο και χωράφι… Από 8 χρονών πήγαινα στα χωράφια και συγχρόνως μεγάλωνα και τις δύο αδελφές μου».

- Τα δύσκολα παιδικά σας χρόνια συνήργησαν στο να οριοθετήσετε κάποιους στόχους μέσα σας και να προσπαθήσετε να ξεφύγετε απ’ αυτή τη δύσκολη ζωή, όπως την περιγράφετε;

«Απ’ αυτή την ηλικία άρχισαν να συσσωρεύονται μέσα μου. Τότε όμως δεν μπορούσα να οριοθετήσω μέσα μου στόχους. Καμιά κοπέλα στα μειονοτικά χωριά δεν το διανοείται αυτό. Είχα μόνο τη στήριξη του πατέρα μου…Ο πατέρας μου, ο οποίος έχει τελειώσει μόνο δημοτικό, ήταν αυτός που με πίεζε να τελειώσω το σχολείο. Είναι πολύ προοδευτικός. Μοχθούσε να τα βγάλει πέρα. Ζούσαμε σε δυο δωμάτια …Γνώρισα τις μπάρες…απείχαν 1 χιλιόμετρο απ’ το χωριό μου. Αυτό που έχει μείνει μέσα μου και μ’ ενοχλούσε, ενώ ήμουν πολύ μικρή, ήταν που κάθε φορά που έπρεπε να πας κάπου έπρεπε να δείχνεις ταυτότητα λες και ήμασταν σε άλλη χώρα. Χαρακτηριστικά αυτό που θυμάμαι ήταν όταν αρρώστησε η γιαγιά μου μετά τις 12 το βράδυ έπρεπε να μας δώσουν ειδική άδεια και σε περίπτωση που τυχόν γυρνούσαμε από το νοσοκομείο μετά τις 12, να μπορέσουμε να γυρίσουμε στο σπίτι μας, διαφορετικά έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το πρωί να ανοίξουν…».

- Πως αντιμετώπισε η τοπική κοινωνία το γεγονός ότι ένα κορίτσι πάει σχολείο, θέλει να σπουδάσει, ξεφεύγοντας από τα παραδοσιακά της πρότυπα;

«Το γεγονός ότι πήγαινα στο σχολείο με έκανε δακτυλοδειχτούμενη στην κοινωνία του χωριού. Όταν πέρασα στην Νομική Αθηνών και πήγα στην Αθήνα θυμάμαι έντονα τον πρώτο χρόνο. Είχα πρόβλημα με την γλώσσα. Λύκειο τέλειωσα στο χωριό. Τούρκικα κάναμε 3 - 4 ώρες την εβδομάδα στο Λύκειο. Στο σπίτι μιλούσαμε πομακικά. Έκανα μεγάλες προσπάθειες, μ’ άρεσε το διάβασμα οι καθηγητές μου με παρότρυναν σ’ αυτό, ώστε να εξασκηθώ στη γλώσσα.
Μιλούσα καλά για μένα και το χωριό μου αλλά στην Αθήνα δεν ξέρουν από μειονότητες δεν γνωρίζουν πέρα από την Αθήνα και τα νησιά ότι υπάρχει κάτι άλλο… εμείς λες και έχουμε άλλο… ουρανό».

- Το γεγονός που προαναφέρατε, της πολυγλωσσίας, σε ποιο βαθμό αποτελεί «τροχοπέδη» για την εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας;

«Επιβαρυνόμαστε…οι γονείς μας δεν γνωρίζουν ούτε ελληνικά καλά ούτε τουρκικά, μιλάνε μόνο την πομακική. Μαθαίνουμε τα αραβικά και από την 4η δημοτικού τα αγγλικά, επιπλέον την ελληνική και την τουρκική. Δεν μπορούμε να αφομοιώσουμε σωστά όλες τις γλώσσες. Σίγουρα έχουν γίνει βήματα στην μειονοτική εκπαίδευση. Σαφώς πρέπει να γίνουν κι άλλα … σ’ αυτό δεν υπάρχει αντίλογος. Έχουν γίνει θετικά βήματα από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Έπεσαν οι μπάρες, μπήκε η ποσόστωση που μας δίνει τη δυνατότητα να σπουδάζουμε σε ελληνικά πανεπιστήμια. Αυτό που θεωρώ ότι πρέπει να γίνει και θα προσπαθήσω να το προωθήσω είναι η δίγλωσση εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Για την μειονότητα δεν υπάρχει υποχρεωτική εκπαίδευση και σ’ αυτό υστερούμε…»

- Εσείς σπάσατε τα δεσμά, αλλά η μουσουλμάνα γυναίκα είναι ιδιαίτερα καταπιεσμένη και δεν έχει και νομική προστασία. Αληθεύει ότι η σαρία, ο ιερός μουσουλμανικός νόμος σύμφωνα με τον οποίο ο Μουφτής δικάζει ελέω θεού… ζει και βασιλεύει στη Θράκη; Να σημειώσουμε ότι η σαρία αφήνει απροστάτευτη τη γυναίκα υποβάλλοντάς την σε γάμους … σε ηλικία 12 ετών δι’ αντιπροσώπων και γι’ αυτό έχουμε προβλήματα στην ευρωπαϊκή ένωση, εφαρμόζεται δε μόνο στη Θράκη - με τη συνθήκη της Λοζάννης - και όχι στην Τουρκία.

«Αναφορικά με το οικογενειακό δίκαιο αποκλειστική αρμοδιότητα έχει ο Μουφτής. Δεν επιλέγουμε εμείς αν θα πάμε στα πολιτικά δικαστήρια ή στο Μουφτή. Εφόσον έχουμε παντρευτεί με θρησκευτικό γάμο (το 99%), αναγκαστικά πρέπει να πάμε στον Μουφτή για διαζύγιο ο οποίος θα καθορίσει τη διατροφή και την επιμέλεια. Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει δεύτερος βαθμός, απλά επικυρώνονται οι αποφάσεις του από τα πολιτικά δικαστήρια. Δεν ασκείται έφεση. Έχω μιλήσει γι’ αυτά στο κόμμα μου. Ο Μουφτής πρέπει να εκλέγεται από την μειονότητα . Δεν μπορώ να γνωρίζω αν αποτελεί λύση το να διορίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση. Τουλάχιστον θα είναι αιρετός και θα γίνει επιλογή μέσα από υποψηφιότητες. Ένας δικαστικός λειτουργός που ασκεί δικαστική εξουσία, όπως ο Μουφτής ελέω θεού, πρέπει να έχει την αποδοχή της μειονότητας. Δεν υπάρχουν νόμοι καταγεγραμμένοι, ένα νομικό πλαίσιο. Ερμηνεύει τους νόμους κατά το δοκούν. Ο Μουφτής δεν έχει νομική παιδεία, δεν μπορεί να δικάζει κάποιος χωρίς τις απαραίτητες νομικές γνώσεις, να δικάζει βάσει του Κορανίου που ερμηνεύει κάθε φορά διαφορετικά και δεν υπάρχει έλεγχος από άλλο βαθμό, απλά επικύρωση. Επίσης δεν νοείται ο Μουφτής να μην γνωρίζει καλά την ελληνική γλώσσα και να μην έχει κάποιον νομικό σύμβουλο να τον επικουρεί. Να φανταστείτε ότι όλες οι αποφάσεις βγαίνουν στην αραβική».

- Ποιο το… παρασκήνιο της επιλογής σας στην Υπερνομαρχία. Ήταν έκπληξη για σας;

«Δεν ήμουνα παράγοντας, ενεργοποιήθηκα στο ΠΑΣΟΚ πριν 4 χρόνια, είμαι αναπληρώτρια γραμματέας στο Δήμο Μύκης, μέλος της Νομαρχιακής επιτροπής και υπεύθυνη στον τομέα αγροτικής ανάπτυξης και στο Ινστιτούτο Πολιτικής Επιμόρφωσης. Με πήραν τηλέφωνο δύο βδομάδες πριν την ανακοίνωση, να κατέβω στην Αθήνα. Φαντάστηκα ότι θέλουν να ζητήσουν την άποψή μου για το Δήμο Μύκης. Είχα επαφές με τον κ. Αλέκο Παπαδόπουλο. Στη συνέχεια κατάλαβα μου είπαν ότι μου έχουν μια έκπληξη …και προσπαθούσαν να με βολιδοσκοπήσουν για την υπερνομαρχία. Κατάλαβα ότι εννοούσαν εμένα γιατί δεν υπάρχουν πολλές γυναίκες της μειονότητας ενεργοποιημένες. Στην αρχή πάγωσα…προβληματίστηκα γιατί γνώριζα ότι θα υπάρξουν πολλές αντιδράσεις και από την μειονότητα και από το χριστιανικό στοιχείο».

Αντιδράσεις από την μειονότητα

Στο σημείο αυτό το «Ε» έθεσε υπ’ όψιν της κας Καραχασάν την επιστολή με υπογραφές από μέλη της μειονότητας με την οποία δηλώνεται η ένστασή τους για το γεγονός ότι η επιλογή της δεν έγινε μέσα από διαβούλευση.

- Πέρα από την υποβόσκουσα, υπάρχει και δεδηλωμένη αντίδραση προβεβλημένων στελεχών της μειονότητας στην επιλογή σας. Πιστεύετε ότι αυτή οφείλεται επειδή παραμερίστηκαν κάποια προβεβλημένα κομματικά στελέχη της μειονότητας και συνεπώς το θέμα άπτεται προσωπικών φιλοδοξιών ή ότι επιλέχτηκε ένα πρόσωπο που δεν είναι της αποδοχής τους για λόγους που δεν αναφέρουν…

«Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Δύο απ’ αυτούς που υπογράφουν με είχαν πάρει τηλέφωνο και με ρώτησαν αν ενδιαφέρομαι για την Υπερνομαρχία. Το γνώριζαν… Οι δύο αυτοί είχαν αυτοπροταθεί στον Αλέκο Παπαδόπουλο. Με αρκετούς έγινε διαβούλευση, απλά τους βολεύει να το αρνούνται…Είχα τονίσει στον κ. Παπαδόπουλο ότι σε ιδεολογικό επίπεδο δεν θα έχουμε πρόβλημα στην μειονότητα και στους χριστιανούς, αλλά θα έχουμε στους παράγοντες και αυτό γιατί θεωρούν ότι δικαιούνται όταν είναι «νεροκουβαλητές» - όπως λένε - 15 χρόνια κάποια θέση. Παρόλα αυτά πιστεύω ότι τελικά θα λειτουργήσει η ενωτική τάση. Πάντα υπήρχαν αντιδράσεις σε κάτι νέο».

- Η αντίδραση οφείλεται και στο γεγονός ότι κάποιοι στην μειονότητα παίζουν άλλο ρόλο…

«Αντιδρούν γιατί δεν τους πέτυχε η σούπα…Είχαν συνηθίσει μέχρι τώρα κάθε κομματική υψηλή θέση να την καταλαμβάνουν οι άνδρες. Σίγουρα ένας σημαντικός λόγος που αντιδρούν είναι και το γεγονός ότι είμαι γυναίκα. Υπάρχουν πολύ ικανά και έμπειρα στελέχη της μειονότητας αλλά δεν δέχομαι ότι και εγώ είμαι άπειρη είμαι κομμάτι της μειονότητας».

- Πώς βλέπετε τη θέση σας στην Υπερνομαρχία αν εκλεγείτε; Τι θα προωθήσετε, ποιο είναι το πρόγραμμά σας για την περιοχή;

«Ο Γιώργος Παπανδρέου έκανε τομή για την περιοχή μας. Είναι ιστορική στιγμή. Βάζει στο παιχνίδι νέους ανθρώπους δείχνει έμπρακτα ότι η γυναίκα θέλει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και βάζει στο παιχνίδι και την μειονότητα .
Γνωρίζετε πολύ καλά την κατάσταση 9 στις δέκα γυναίκες της μειονότητας ζούνε με ψυχοφάρμακα…αυτό κάτι υποδηλώνει. Σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν πολλά πράγματα, χρειάζεται παιδεία και ανάπτυξη η περιοχή μας. Υπάρχουν πολλά προβλήματα με την καπνοκαλλιέργεια, μεταναστεύουν οι άνδρες της μειονότητας και δουλεύουν στα ναυπηγεία, η μεγαλύτερη ανεργία είναι στη γυναίκα. Είναι και μητέρα και πατέρας, δεν μπορεί να βγάλει δίπλωμα αυτοκινήτου, δεν μπορεί να κυκλοφορεί μόνη της, δεν μπορεί να απεγκλωβιστεί από ένα ασφυκτικό οικογενειακό περιβάλλον. Πρέπει να γίνουν πολλά στην μειονότητα. Στην περιοχή μας ζούμε πολύ καλά και είμαστε παράδειγμα αρμονικής συμβίωσης δύο κοινωνιών με διαφορετική κουλτούρα. Οι Αθηναίοι δεν γνωρίζουν και δεν μπορούμε να τους καταλογίσουμε ευθύνες. Φταίνε όμως γιατί ποτέ δεν ενδιαφέρθηκαν να γνωρίσουν τι υπάρχει πέρα απ’ την Αθήνα. Έχουμε και μεις ευθύνες που δεν προβάλλουμε όσο πρέπει την περιοχή μας. Η περιοχή μας έχει μεγάλο πλούτο φυσικό και πολιτισμικό πρέπει να τον αναδείξουμε και να τον αξιοποιήσουμε. Είναι πλούτος η πολυπολιτισμικότητα. Πρέπει να προσπαθήσουμε να της δώσουμε τη θέση που της αξίζει και μεις, εγώ η ίδια, θα προσπαθήσω ιδιαίτερα προς την κατεύθυνση αυτή όπως βέβαια και για τους άλλους νομούς που συναποτελούν την Υπερνομαρχία».
 
Έγραψε ο Πάνος - Πέμπτη, Μαΐου 18, 2006 |


3 Comments:


  • At 4:18 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    gia na kseroume gia ti akrivws milame...
    Pano se eyxaristw pou anadeiknieis tin sinenteyxi akomi perissotero.
    Elpizw na einai xrisimi gia enan gonimo dialogo ousias..
    Me ektimisi, "anonymous"

     
  • At 10:30 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

    Αγαπητοί φίλοι, γνωρίζετε ότι στο θέμα του Μουφτή έχουμε αναγκάσει τους μουσουλμάνους να ζούν ένα μεσαίωνα; Στην ουσία οι αποφάσεις του μουφτή είναι με τη λογική της Σαρίας. Δεν έχουν οι άνθρωποι δυνατότητα έφεσης.

    Το αστείο είναι ότι στην Τουρκία, τους Μουφτήδες το κράτος τους έχει στη γωνία.

    "Καλή" η τήρηση της συνθήκης της Λωζάνης, άλλά τα νέα παιδιά τι χρωστάνε να ζούν με τέτοιους όρους.

    Είμαστε Ευρώπη ή δεν είμαστε;

    Σχολιαστής

     
  • At 2:01 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Η μειονότητα σε 11 απαντήσεις

    Τρεις εβδομάδες συμπληρώνει το «σίριαλ» Καρά Χασάν και κάθε βράδυ τα δελτία των 8 «αποκαλύπτουν» κι ένα νέο «εύρημα» για τη μουσουλμάνα πρωταγωνίστρια. Πολιτικοί, δημοσιογράφοι και κάθε λογής σχολιαστές φωνασκούν σαν να ανακάλυψαν ξαφνικά την ευαίσθητη πραγματικότητα της μειονότητας στη Θράκη. Και με αφορμή την υποψήφια του ΠΑΣΟΚ για την υπερνομαρχία μπλέκουν τον μύθο με την αλήθεια, και τα γεγονότα με τις εθνικιστικές κραυγές. Ας επιχειρήσουμε, λοιπόν, κάποιες ψύχραιμες απαντήσεις, σε κρίσιμα ερωτήματα των ημερών:

    ΓΚΙΟΥΛ ΚΑΡΑ ΧΑΣΑΝ
    1. Τι προβλέπει η Συνθήκη της Λοζάνης για το μειονοτικό ζήτημα;

    *Το πρωτόκολλο «Περί ανταλλαγής των ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών» υπεγράφη από Ελλάδα και Τουρκία στις 30 Ιανουαρίου 1923. Από την ανταλλαγή εξαιρούνταν οι Ελληνες (εθνικά τους προσδιορίζει) που κατοικούσαν στην Κωνσταντινούπολη, την Ιμβρο και την Τένεδο πριν από τις 30 Οκτωβρίου του 1918 και οι μουσουλμάνοι (θρησκευτικός ο προσδιορισμός) που ζούσαν στη Δ. Θράκη.

    Στα άρθρα 27-44 καθορίζεται σειρά υποχρεώσεων για την προστασία των γλωσσικών, θρησκευτικών και εκπαιδευτικών δικαιωμάτων, αλλά και τη διατήρηση της αριθμητικής ισότητας.

    Το 1920 το μουσουλμανικό στοιχείο στη Θράκη αριθμούσε 86.793 πολίτες, ενώ ο ελληνικός πληθυσμός στην Κωνσταντινούπολη 279.788. Σήμερα, η μουσουλμανική μειονότητα αριθμεί περίπου 120.000 μέλη. Στο νομό Ξάνθης είναι το 43% του πληθυσμού, στη Ροδόπη το 57% και στο νομό Εβρου το 6,6%. Στην Κωνσταντινούπολη, πάλι, απέμειναν μόνο 5.000 Ελληνες.

    2. Γιατί η συνθήκη αναφέρεται στους Ελληνες με την εθνική τους ιδιότητα και στους μουσουλμάνους της Δ. Θράκης με την θρησκευτική;

    *Στη Θράκη κατοικούν όχι μόνο τουρκογενείς (50%), αλλά Πομάκοι (35%) και Αθίγγανοι (15%), οι οποίοι έχουν μεν κοινή θρησκεία αλλά όχι κοινή γλώσσα και κοινή εθνική συνείδηση. Ο θρησκευτικός προσδιορισμός δεν σημαίνει, όμως, ότι η συνθήκη απαγορεύει την αναφορά σε άλλες μειονότητες ή στα εθνικά χαρακτηριστικά της θρησκευτικής μειονότητας.

    3. Τι είναι οι Πομάκοι, απ' όπου και η καταγωγή της Καρά Χασάν;

    *Η επικρατέστερη εκδοχή τούς θέλει αυτόχθονες Θράκες που εκσλαβίστηκαν γύρω στο 1100 μ.Χ. και εξισλαμίστηκαν περίπου στο 1650 μ.Χ. Η Ελλάδα με την αλλοπρόσαλλη πολιτική της απ' την περίοδο του «ψυχρού πολέμου» τούς «έστειλε» στην αγκαλιά της Τουρκίας. Ο «εχθρός» ήταν τότε ο κομμουνισμός και, εξομοιώνοντάς τους με τους υπόλοιπους μουσουλμάνους, η χώρα μας νόμιζε ότι έτσι θα αποτρέψει τις βουλγαρικές επιρροές. Τον Ιανουάριο του '54 ο γενικός διοικητής Θράκης Γ. Φεσσόπουλος απέστειλε διαταγή προς τους δημάρχους «εις πάσα περίπτωση να γίνεται η χρήσις του όρου Τούρκος και Τουρκικός αντί του μουσουλμάνος και μουσουλμανικός»! Με ΝΑΤΟϊκή προτροπή, μάλιστα, στα ορεινά χωριά της Ξάνθης και της Ροδόπης -στην περιοχή των βουλγαρικών συνόρων- δημιουργήθηκαν επιτηρούμενες ζώνες με φυλάκια που καταργήθηκαν επί ΠΑΣΟΚ.

    4. Ποιες απαγορεύσεις επιβλήθηκαν άλλοτε στους μειονοτικούς;


    *Μεταξικής εμπνεύσεως ήταν μια σειρά από περιοριστικά μέτρα. Δεν επιτρεπόταν να αγοράσουν γη, να χτίσουν σπίτια, να επεκτείνουν τα παλιά, να πάρουν δάνεια. Η διοίκηση παρεμπόδιζε την έκδοση αδειών άσκησης επαγγέλματος, αγοράς αγροτικών μηχανημάτων, οδήγησης, θήρας κ.λπ.

    Επιπλέον, ψηφίστηκε το άρθρο 19 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας που προέβλεπε την αφαίρεση της ιθαγένειας όσων αλλογενών εγκατέλειπαν την Ελλάδα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ετσι, πολλοί μουσουλμάνοι έχασαν τις περιουσίες τους.

    5. Πώς αντέδρασε η μειονότητα απέναντι σ' αυτήν την πολιτική;

    *Οσοι ήλπιζαν ότι θα αναγκάσουν τους μειονοτικούς να μεταναστεύσουν απογοητεύτηκαν. Κλείστηκαν και δεν ανέπτυξαν συνείδηση πολίτη που ζει σε κράτος δικαίου όπου έχει δικαιώματα και υποχρεώσεις.

    6. Πότε ήρθη το άρθρο περί ιθαγενείας και πότε έπεσαν οι μπάρες;

    *Η Μεταπολίτευση βελτίωσε ελάχιστα την κατάσταση, ενώ η αλλαγή πολιτικής ξεκίνησε το 1990, όταν ο Κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε την εφαρμογή πλήρους ισονομίας και ισοπολιτείας μεταξύ των πολιτών της Θράκης. Τρία χρόνια αργότερα, το ΠΑΣΟΚ υιοθέτησε γενναία μέτρα: Κατήργησε το άρθρο 19, ίδρυσε νηπιαγωγεία, σχολεία, διευκόλυνε την πρόσβαση των μουσουλμάνων στα πανεπιστήμια.

    7. Τι ρόλο έπαιζε και παίζει στην περιοχή το τουρκικό προξενείο;

    *Η Ελλάδα δεν έδωσε καμία σημασία, όταν η Τουρκία μετέτρεψε το διπλωματικό της γραφείο στην Κομοτηνή σε προξενείο. Δεκαετίες ολόκληρες οι τούρκοι πρόξενοι χρησιμοποιούν επιδέξια την τοπική νομενκλατούρα για να εξυπηρετήσουν τους στόχους τους. Το προξενείο θέλει τους μουσουλμάνους αγράμματους κι απολιτικούς -και άρα κατευθυνόμενους- για να αποκτήσει τον έλεγχό τους.

    8. Μπορεί ο μουφτής να εκλέγεται, όπως ζητούν πολλοί μειονοτικοί;

    *Πουθενά στον μουσουλμανικό κόσμο δεν εκλέγονται οι μουφτήδες. Οι θρησκευτικοί ηγέτες, εκτός των ιερατικών τους καθηκόντων, είναι επιφορτισμένοι με τη διευθέτηση διαφορών, έκδοση διαζυγίων, κληρονομιών και άλλων πράξεων μεταξύ μουσουλμάνων. Βάσει του ν. 2345/1920 και του άρθρου 45 της Λοζάνης, λογίζονται ως κρατικοί λειτουργοί και μισθοδοτούνται απ' το ελληνικό κράτος. Υποδεικνύονται από μία επιτροπή στην οποία συμμετέχουν όλοι οι εκλεγμένοι παράγοντες της μειονότητας.

    9. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης έχουν το δικαίωμα του εθνικού αυτοπροσδιορισμού;

    *Το γενικό πλαίσιο του δικαιώματος στον αυτοπροσδιορισμό έχει προσυπογράψει η χώρα μας στο Κείμενο της Κοπεγχάγης (ΔΑΣΕ 1990), το οποίο νομικά, όμως, δεν είναι δεσμευτικό. Η Ελλάδα υπέγραψε το 1997 και τη Σύμβαση-Πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων, αλλά δεν την κύρωσε από το εθνικό Κοινοβούλιο μέχρι τώρα.

    10. Γιατί οι μειονοτικές ενώσεις χάνουν το δικαίωμα του εθνικού προσδιορισμού στα ελληνικά δικαστήρια και το κερδίζουν στα διεθνή δικαστήρια;

    *Τα ελληνικά δικαστήρια αρνήθηκαν να αναγνωρίζουν την «Στέγη Μακεδονικού Πολιτισμού», αλλά το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για παραβίαση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Πολλοί νομικοί προεξοφλούν ότι ανάλογη έκβαση θα έχει κι η τελευταία προσφυγή στο Στρασβούργο της «Τουρκικής Ενωσης Ξάνθης» .

    11. Τι «παιγνίδια» παίζει η Τουρκία, με τη μειονότητα;

    *Πολιτικοί αναλυτές εκτιμούν πως αυτό ανάγεται στην «κεμαλική υποθήκη» περί μελλοντικής υπαγωγής της περιοχής στα όρια του τουρκικού κράτους. Αλλοι, πάλι, επιμένουν πως είναι απλώς μια κίνηση τακτικής για να «ισοφαρίζει» τις δικές της προκλήσεις απέναντι στην Ελλάδα. Μπορεί να ισχύουν και τα δύο. Υπάρχει πάντως και τρίτη -πιο ρεαλιστική- εκδοχή: Οι μουσουλμανικές μειονότητες είναι το «κλειδί» για τη βαλκανική πολιτική της Τουρκίας. Και το χρησιμοποιεί, ποντάροντας -βεβαίως- και στην κοντόφθαλμη πολιτική που ασκεί, μερικές φορές, η Αθήνα.

    ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ Ελευθεροτυπία- 28/05/2006

    Eyxaristw gia tin filoxenia "anonymous"