ι Τα μυστικά του Κόλπου
Σάββατο, Σεπτεμβρίου 23, 2006
Μια συναρπαστική έκθεση και εικόνες από τα πέριξ


Στον λάτρη της υψηλής γλυπτικής Athanassios

Πρώτα τα πέριξ, αρχής γενομένης από το πιο φρέσκο γλυπτό της Θεσσαλονίκης: Ο κόσμος της καινοτομίας, ονομάζεται. Γλύπτης ο Παύλος Κουγιουμτζής και κατασκευαστής ο Νίκος Γιαντσής.

Τώρα, δεν αντιλαμβάνομαι σε τι ακριβώς έγκειται η καινοτομία. Να παριστάνεις τη Γαία ως κύβο (σαν τα τετράγωνα καρπούζια που εφηύραν προ ετών οι Γιαπωνέζοι ένα πράγμα) και μάλιστα να τον διαπερνάς μ' ένα κοντάρι, σαν κεφτέ που τον καρφώνει οδοντογλυφίδα - και όλα αυτά να ισορροπούν πάνω σε μια πυραμίδα, λες και είμαστε στο τσίρκο Μεντράνο - μπορεί και να θεωρείται οτι εκφράζει την καινοτομία, εις τους κύκλους της υψηλής τέχνης. Στο χωριό μου πάντως όλο αυτό το λέμε ο Θεός να σε φυλάει...



Περίπτερο Υπουργείου στην Έκθεση: κοίταξε πάνω, κοίταξε ψηλά! Γιατί τώρα μου θυμίζει το κλασσικό χέσε ψηλά κι αγνάντευε;



Οι συνθέσεις και τα γλυπτά της Θεσσαλονίκης έχουν τα χάλια τους, γενικώς. Μια από τις ελάχιστες εξαιρέσεις είναι το πανέμορφο έργο του Γ. Ζογγολόπουλου, αριστερά στην είσοδο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Είναι κρίμα που δε μπορώ με τη φωτογραφία να σας μεταφέρω τη γοητεία του ήχου (που κάνει το νερό που πέφτει από ψηλά πάνω στις ομπρέλες) και της κίνησης που προκαλεί.

*

Μπαίνουμε στο Μουσείο και βρισκόμαστε στην πιο συναρπαστική έκθεση των τελευταίων χρόνων - απ' όσες είδα εγώ, για να μην παρεξηγούμαστε. Φιλοξενούνται συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, με κορυφαίο το αφιέρωμα στον Γιάννη Μόραλη - ειδικά στη δουλειά του στη δισκογραφία, το θέατρο, τον κινηματογράφο και τις εκδόσεις.

Όλα τα εξώφυλλα των δίσκων βινυλίου των Μίκη, Χατζιδάκι και άλλων που φιλοτέχνησε ο Μόραλης. Οι ποιητικές συλλογές του Σεφέρη ικαι του Ελύτη, πρωτότυπα σκίτσα από θεατρικά κοστούμια ιστορικών παραστάσεων, φωτογραφικό υλικό - και άλλα πολλά.

Αλλά το ΜΜΣΤ αυτές της μέρες είναι παράδεισος! Για να "χορτάσει" κανείς τα εκθέματα, θέλει ώρες...

Η έκθεση θα λειτουργεί ως τις 26 Σεπτεμβρίου.

(Φυσικά σήκωσα τη μηχανή, αλλά απαγορεύεται η φωτογράφιση! - οπότε χάσαμε...)

*

Φινάλε της βόλτας με καφέ στη Ζώγια της Σβώλου, ένα μαγαζί που άνοιξε στις αρχές της δεκαετίας του '80 και διατηρεί ακόμα μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα.

*

Τώρα στο χωριό, βροχή - κι ο Όλυμπος κρυμμένος.
 
Έγραψε ο Πάνος - Σάββατο, Σεπτεμβρίου 23, 2006 |


8 Comments:


  • At 6:26 μ.μ., Blogger Athanassios

    O καρφωμένος σαν κεφτές κύβος είναι καρα-γλυπτό και συ λέγε ό,τι θες... Η καινοτομία έγκειται στο ό,τι ένα τόσο αξιόλογο έργο βρίσκεται στη Θεσ/νίκη.
    Υ.Γ. Τι έφαγες το μεσημέρι?

     
  • At 6:31 μ.μ., Blogger Πάνος

    Κολιούς, αλλά να δω πως θα τους συνδέσεις με τη γλυπτική!

     
  • At 6:42 μ.μ., Blogger Σχολιαστής

    Ολα τα σφάζουμε, όλα τα μαχαιρώνουμε και κόβουμε τα πόδια του δημιουργού.

    Καλό είναι(;), φαντάσου ο γλύπτης να είχε αποδόσει την κορμοστασιά του μη χέσω Νομάρχη.

     
  • At 6:51 μ.μ., Blogger Athanassios

    Απλά είπα μήπως έφαγες τετράγωνους κεφτέδες και δεν μας ενημέρωσες!!!

    Σχολιαστή, πάνε τα καλά χρόνια που οι γλύπτες έφτιαχναν αγάλματα....
    " Τ'αγάλματα το Σάββατο ποτέ μην τ' ακουμπάς..... τα πάθη σου είν' αγάλματα Αιόλου κι Αθηνάς..." , που λέει κι ο Δαβαράκης στις Μπαλλάντες της οδού Αθηνάς.

     
  • At 3:34 π.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Αφού ρωτάς φίλτατε που αποσκοπεί ο κυβισμός της γης, ας σε ρωτήσω κι εγώ για το γλυπτό συντριβάνι.

    Τι νομίζεις ότι ήθελε να σου προσφέρει ο καλιτέχνης τον ήχο του νερού ή μια ομπρέλα που αντι να σε προφυλάσει από την βροχή, να σε βρέχει με τον ήλιο μεσούρανα?

    Ο ανώνυμος

     
  • At 11:13 π.μ., Blogger Πάνος

    Φίλε ανώνυμε,

    είναι θέμα αισθητικής: δεν είναι υποχρεωτικό να μας αρέσουν τα ίδια πράγματα!

    Το νερό είναι η αδυναμία μου - κι ο Ζογγολόπουλος το έχει εντάξει αριστουργηματικά στη σύνθεσή του. Τα παιδιά τρελαίνονται με τις ομπρέλες που κινούνται, με τον ήχο που παράγεται, με τις λεπτομέρειες... Το ίδιο κι εγώ!

    Δεν θα πω λοιπόν εγώ τι ήθελε να μου προσφέρει ο καλλιτέχνης. Καταγράφω αυτό που φτάνει ως εμένα: ατόφια ομορφιά!

    Αντίθετα η Γαία - κύβος -σουβλάκι - τσίρκο, ως "κόσμος της καινοτομίας", μόνο αρνητικούς συνειρμούς μου δημιούργησε. Αν εσένα σου αρέσει, πες το καθαρά και μην "το πας" σε άλλη σύνθεση, λες και είμαστε πολιτικοί!

     
  • At 8:05 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    Το μόνο που ήθελα να σου δείξω, αγαπητέ φίλε Πάνο, είναι ότι για την ίδια αισθητική αντίληψη υπάρχουν δύο ή και περισσότερες οπτικές γωνίες ανάλυσης.

    Τίποτε άλλο και εντελώς φιλικά

    Ο ανώνυμος

     
  • At 10:26 μ.μ., Blogger Ίβαν Γιόκιτς Ivan Jokiq

    Οι Δελφοί, ο ομφαλός της Γης.
    Ο Ανθρώπινος Πολιτισμός είναι εκ Θεού αυτορυθμιζόμενο σύστημα.
    Τίποτα δεν παραγράφεται από την Συμπαντική Μνήμη.

    ++
    http://1.bp.blogspot.com/_g8h1fVUkJSs/SL6TiFmwECI/AAAAAAAAA-c/lHq5i9t1jfQ/s400/%CE%94%CE%95%CE%98+2.jpg
    Στην Πλατεία της ΧΑΝΘ, μπροστά στη πύλη της ΔΕΘ, υπάρχει ο συγκεκριμένος ΚΥΒΟΣ!
    Ο κόσμος της καινοτομίας, ονομάζεται. Γλύπτης ο Παύλος Κουγιουμτζής και κατασκευαστής ο Νίκος Γιαντσής. http://tamystikatoukolpou.blogspot.com/2006/09/blog-post_115902371446185930.html
    Μέσα σε αυτό βλέπουμε το άξονα της ΓΗΣ σε κλίση που ανταποκρίνεται μόνο με την Σφαιρική Αρχαία Κληρονομία.
    Για αρκετά καιρό το σκεφτόμουν, όπως και μυριάδες άλλους σίγουρα.
    Αλλά ας αφήνουμε για λίγο τον ΚΥΒΟ και γυρνάμε στις πραγματικές ανάγκες.
    Πιστεύω ότι θα είναι ευχής έργον να γίνει αρχικά η Θεσσαλονίκη ένα πολιτιστικό και διαχειριστικό κέντρο παρόμοιο με τις Ευρωπαϊκές Έδρες της Κομισιόν και ανάλογα του ΟΗΕ για την ΕΕ και τον κόσμο.
    Τα πρώτα επιχειρήματα είναι:
    1. Η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα είναι η χαραγμένη – δομημένη Γλώσσα για να ευλειτουργεί το μυαλό του ανθρώπινου όντος με την χρήση συγκεκριμένων επιπέδων γραφικών και προφορικών (μηχανισμών της Γλώσσας) για την δόμηση της αντίληψης.
    a. Άρα το καλύτερο που είναι η αντιμετώπιση με Ευσέβεια των γεγονότων που επέρχονται από την Ίδια η Χώρα, με την Ίδια Γλώσσα, Πολιτισμό, αυταρχία και αλληλοσεβασμό.
    2. Η Ελλάδα είναι η Πατρίδα που γεννήθηκε η Δημοκρατία και οι Πολιτειακές και Πανεπιστημιακές Αρχές,
    3. Οι Απόστολοι αποφάσισαν να γράψουν από την αρχή στα Αρχαία Ελληνικά τα τρία από τα τέσσερα Ευαγγέλια.
    4. Γιατί συγκεκριμένα η Θεσσαλονίκη;
    a. Από την Βόρεια Ελλάδα, Θεσσαλονίκη, άρχισαν πολλά σημαντικότητα γεγονότα στην Ιστορία του Έθνους και όχι μόνο.
    5. Στην πορεία του χρόνου αντιλαμβανόμαστε την εκ’ Θεού αυτορυθμισμένη ιστορία, τα γεγονότα και τον ανάλογο προσανατολισμό, άρα και την Ευσεβή και χωρίς αυταπάτες Θεία Γνώση και συγκεκριμένα τα περί ομφαλού.
    6. Αυτό που πιστεύω είναι ότι οι Λεπτές Σφαιρικές Ισορροπίες δεν σημαίνουν κατακτήσεις, ραδιουργίες - ίντριγκες, αλλά Ευσέβεια, μέριμνα όπως και για τον έκαστο/η προσωπικά, και για αλλήλους και τον πλανήτη.

    Γυρνάμε στον ΚΥΒΟ.
    Σε πόσες άλλες Πόλεις στην Ελλάδα και κόσμο υπάρχει παρόμοιο έργο τέχνης;
    Στην πορεία θα μάθουμε γιατί «ερρίφθη» συγκεκριμένα στην Θεσσαλονίκη ο ΚΥΒΟΣ;
    Κοιτάξετε τον άξονα και αλλαγές στην κλίση στο μαγνητικό πεδίο που έχει μπει ο πλανήτης ΓΗ.
    Να θυμούμαστε ότι στις Αποκαλύψεις του Ιωάννου, Κεφάλαιο 21’ βλέπουμε ότι η Καινή Πόλη έχει σχήμα ΚΥΒΟΥ. 21,2 και 21,11~17 Ο κόσμος και η μνήμη! Ανάλυση του Κεφαλαίου 21 - Αποκάλυψη του Ιωάννου. http://gg2nd-press.blogspot.com/2008/07/21.html
    Προσεύχομαι ο Θεός Δημιουργός να φωτίζει όλους τους κατοίκους του κόσμου, για να μπορεί ο καθένας να βάλει σε ισορροπία τα Θεία Χαρίσματα και τις ατέλειες – αδυναμίες του, για να μπορούμε με Ευσέβεια να μεριμνάμε ταυτόχρονα και για αλλήλους και τον πλανήτη, για να ετεροπροσδιορίζουμε συνειδητά την ειρήνη, και ευημερία!
    Συνεχίζεται…
    Code© 140709, 200709.
    http://gg2nd-press.blogspot.com/2009/07/blog-post_14.html