ι Τα μυστικά του Κόλπου
Πέμπτη, Οκτωβρίου 12, 2006
H Θρησκεία ως Φυσικό Φαινόμενο

— Εν αρχή ην…
— Εν αρχή ην το Big Bang και μετά δημιουργήθηκαν οι γαλαξίες, τα ηλιακά συστήματα με τους πλανήτες, και σε κάποιους πλανήτες, δεν ξέρουμε σε πόσους αλλά μπορούμε να είμαστε βέβαιοι τουλάχιστον για έναν, δημιουργήθηκε η ζωή.
— Και ποιος ήταν υπεύθυνος για όλα αυτά;
— Κανείς. Δεν υπήρχαν ούτε άνθρωποι, ούτε καγκουρό εκεί γύρω. Και ούτε κάποιο καγκουρό ούτε κάποιος άνθρωπος ούτε οτιδήποτε άλλο ήταν υπεύθυνο για τη δημιουργία του κόσμου. Απλώς συνέβη.
— Υπ’ αυτή την έννοια, ποιος, ή μάλλον τι είναι ο Θεός;
— Ο όρος «Θεός» χρησιμοποιείται ως όνομα σε τόσο πολλές διαφορετικές αντιλήψεις και για να περιγράψει τόσα πολλά διαφορετικά πράγματα, που σχεδόν μοιάζει με κακό ανέκδοτο. Για κάποιους ο θεός είναι ένα πρόσωπο και, μάλιστα, αρσενικού γένους. Για κάποιους άλλους Θεός είναι μία δύναμη και όχι κάτι στο οποίο μπορείς να μιλήσεις ή το οποίο μπορεί να επέμβει με κάποιο τρόπο. Οι ιδέες αυτές είναι καταφανώς διαμετρικά αντίθετες. Μεταξύ αυτών των δύο υπάρχουν ένα σωρό άλλες, τόσες που το όλο πράγμα καταλήγει γελοίο.

*

— Αν αυτό είναι αλήθεια, τότε για ποιο λόγο από την αρχή της ύπαρξης της ανθρωπότητας υπάρχει αυτή η έντονη αντίληψη του θείου, όπως και αν αυτή εκφράζεται;
— Ο πολυθεϊσμός προέρχεται από ένα ένστικτο: όταν κάτι μας εκπλήσσει ή συμβαίνει αναπάντεχα, έχουμε την τάση να ρωτάμε «ποιος είναι εκεί;». «Ποιος;», όχι «τι;». Εχουμε την τάση να αναζητούμε αιτιατά. Αιτιατά που έχουν πεποιθήσεις, και μυαλό και μας μοιάζουν. Το ένστικτο αυτό μας προστατεύει από πιθανά αρπακτικά και είναι ένα χρήσιμο εργαλείο του νευρικού μας συστήματος, γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο συναντάται και σε άλλα θηλαστικά εκτός από εμάς. Η μόνη διαφορά στη δική μας περίπτωση είναι ότι δεν προκαλεί απλώς μια στιγμιαία αντίδραση. Επειδή έχουμε ισχυρή φαντασία κατασκευάζουμε αόρατα αιτιατά, που είναι υπεύθυνα για οτιδήποτε ήταν αυτό που έθεσε σε λειτουργία τον εσωτερικό μας συναγερμό. Ακριβώς επειδή στην πλειοψηφία τους αυτά τα αόρατα αιτιατά δεν είναι αξιομνημόνευτα, έχουμε την τάση να τα ξεχνάμε σχεδόν αμέσως μόλις τα σχηματίσουμε στην φαντασία μας. Παρ’ όλα αυτά, κατά καιρούς, σχηματίζουμε μία ιδέα που είναι κατά κάποιο τρόπο αξιομνημόνευτη. Αρχίζει, λοιπόν, να αποκτά διαστάσεις εμμονής. Τη σκεφτόμαστε, τη συζητάμε με τους γείτονες ή τους φίλους ή τα μέλη της οικογένειάς μας. Σύντομα κάποιοι συμμερίζονται αυτή την ιδέα...
— Επομένως, η πίστη στο θεϊκό είναι εμμονή;
— Ξεκινά ως μικρο-εμμονή. Πρόκειται για μία τόση δα ιδέα, που όμως κολλάει στο μυαλό μας ακριβώς όπως μας κολλάει ένα διαφημιστικό σποτ ή ένα τραγούδι που απλά δεν μπορούμε να βγάλουμε από το μυαλό μας. Tο μοιραζόμαστε με κάποιον και χωρίς να το καταλάβεις υπάρχουν πλέον δύο άνθρωποι που μοιράζονται την ίδια μικρο-εμμονή. Πολύ σύντομα οι δύο γίνονται περισσότεροι. Και καθώς η ιδέα αυτή ταξιδεύει από άνθρωπο σε άνθρωπο, αποκτά επιπλέον χαρακτηριστικά και στοιχεία, εξελίσσεται, διαμορφώνεται. Ετσι, οι ιδέες αυτές, ακολουθώντας κατά μία έννοια τη λογική της φυσικής επιλογής (μόνο που σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για πολιτισμική φυσική επιλογή και όχι γενετική), μπορούν να εξελιχθούν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο όπως τα γονίδια.

*

— Αν όμως όλα αυτά ισχύουν, για ποιο λόγο τόσοι άνθρωποι αποδέχονται αυτές τις ιδέες; Η ερμηνεία σας μοιάζει υπεραπλουστευτική.
— Κατ’ αρχήν αυτές οι απλές ιδέες για τις οποίες μιλάμε δεν αποτελούν θρησκεία. Απλά σχηματίζουν μία σειρά από προκαταλήψεις. Οι προκαταλήψεις αυτές μετατρέπονται σε θρησκεία όταν μία ομάδα ανθρώπων αποφασίσει να τις μοιραστεί, να τις ασπαστεί, να αναπτύξει μία σειρά τελετουργικά που περιστρέφονται γύρω από αυτές και να υπολογίζει σε αυτά για επίλυση διαφορών και καθοδήγηση. Ακριβώς έτσι σχηματίζονται οι λαϊκές δοξασίες. Κάποιες από αυτές μετουσιώθηκαν αργότερα σε οργανωμένες θρησκείες.
Οι οργανωμένες θρησκείες εξελίσσονται εδώ και χιλιάδες χρόνια, και αν κάποιος εξετάσει αυτές που κατόρθωσαν να επιβιώσουν και τις συγκρίνει με θρησκείες που έχουν πάψει να υπάρχουν θα διαπιστώσει ότι συγκεντρώνουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που εγγυώνται την μακροημέρευσή τους. Αν αρχίσει κανείς να σκέφτεται με αυτούς τους όρους για τη θρησκεία, αντιμετωπίζοντάς την ως κατασκευή, μπορεί να καταλήξει σε μία αρκετά εντυπωσιακή λίστα με τα χαρακτηριστικά εκείνα που είναι ισχυρά και εμπνέουν εμπιστοσύνη, πίστη, αφοσίωση και αγάπη και αυξάνουν τη συνεργασία μεταξύ μιας ομάδας. Ολα αυτά δημιουργούν έναν πολύ ισχυρό κοινωνικό ιστό.

*

— Αν θεωρήσουμε δεδομένο ότι δεν υπάρχει Θεός και η θρησκεία δεν έχει ισχύ, ποιος καθορίζει τη συμπεριφορά μας; Ποιος θέτει τις ηθικές αρχές μας;
— Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχει Θεός. Απλώς αρνούμαι να το δεχθώ ως δεδομένο. Θέλω να εξετάσω την θρησκεία σαν φυσικό φαινόμενο και υπ’ αυτή την έννοια μπορεί κάλλιστα να είναι ένα υπερφυσικό φαινόμενο και ο Θεός πράγματι να υπάρχει. Το μόνο που λέω είναι ότι θέλω να είμαι ουδέτερος απέναντι σε αυτό. Ως προς την ηθική μας τώρα… τι την υπαγορεύει αν υπάρχει Θεός; Δεν μπορούμε να εμπιστευθούμε το κοινό μας κοινωνικό ένστικτο και να αποφασίσουμε τι είναι καλό και τι είναι κακό; Πού χωράει η ύπαρξη ή μη του Θεού σε όλο αυτό;
— Για πολλούς είναι το σημείο της κοινής αναφοράς, ο κοινός παρονομαστής.
— Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας μιλήσω για τον Φρεντ. Ο Φρεντ είναι ένας πολύ καλός μου φίλος και έχει πάντα δίκιο. Θα θέλατε να μάθετε τις απόψεις του περί ηθικής; Και αν δεν θέλετε να μιλήσουμε για τον Φρεντ, θα μπορούσαμε οι δυο μας να έχουμε μία υπέροχη συζήτηση περί ηθικής και να αποφασίσουμε τι είναι σωστό και τι λάθος. Σε αυτή τη συζήτηση δεν θα είχε καμία σημασία τι πιστεύει ο Φρεντ ακόμα και αν σας διαβεβαίωνα ότι έχει πάντα δίκιο. Με όλα αυτά θέλω να πω ότι επικαλούμενοι τον Θεό είναι ακριβώς το ίδιο με το να επικαλεστούμε τον Φρεντ. Δεν παίζει κανέναν πραγματικό ρόλο στις προσπάθειές μας να ανακαλύψουμε τι είναι σωστό και τι λάθος. Επειτα, η αντίληψή μας για το τι είναι σωστό και τι λάθος έχει αλλάξει σημαντικά μέσα στα χρόνια. Στην Παλαιά Διαθήκη υπάρχουν πάρα πολλές προσταγές και απαγορεύσεις που σε καμιά περίπτωση δεν θα σκεφτόμασταν να τηρήσουμε σήμερα. Απ’ ό,τι φαίνεται, σήμερα έχουμε διαφορετική αντίληψη του τι ακριβώς μας λέει ο Θεός...

*

— Η δική σας λύση…
— Aν είχα κάποια λύση θα σας την έλεγα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο θεωρώ απαραίτητη την παγκόσμια συνεργασία. Οι καλές προθέσεις δεν αρκούν. Αν δεν καταλάβουμε επιστημονικά αυτά τα φαινόμενα, δεν μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε. Είναι σαν να προσπαθούμε να αντιμετωπίζουμε τα μικρόβια, χωρίς να ξέρουμε περί τίνος πρόκειται.
— Αισθανθήκατε ποτέ την ανάγκη να πιστέψετε στην ύπαρξη ενός Θεού;
— Οταν ήμουν νεότερος ναι, αλλά όχι πλέον. Αγαπώ την τελετουργία και τη μουσική της θρησκείας αλλά όλα αυτά δεν έχουν καμία σχέση με θρησκευτική πίστη. Βρίσκω ότι η Φύση από μόνη της είναι εκπληκτική. Οσο βαθύτερα την εξετάζεις, τόσο περισσότερο υπέροχη και απροσμέτρητα συναρπαστική γίνεται. Δεν χρειάζεται να κλείσεις τα μάτια ή να παραλλάξεις ή να διαστρεβλώσεις την εικόνα. Η Φύση είναι ατελεύτητα υπέροχη.

*

Ο Αμερικανός φιλόσοφος Ντάνιελ Ντένετ μιλάει στην «Καθημερινή» για τον Θεό, τη θρησκεία και τον φίλο του τον Φρεντ
Συνέντευξη στη Συλβια Παπαποστολου. Ολόκληρη η συνέντευξη, ΕΔΩ.
 
Έγραψε ο Πάνος - Πέμπτη, Οκτωβρίου 12, 2006 |


34 Comments:


  • At 7:58 μ.μ., Blogger Stathis

    Τι σχέση η ηθική με τις θρησκείες; Έλα ντε. Οι φυλακές είναι γεμάτες από πιστούς όλων των θρησκειών.
    Απ ό,τι φαίνεται πάντως , όλα τα κοινωνικά όντα, είτε άνθρωποι, είτε πίθηκοι είτε σκυλιά είτε μυρμήγκια είναι αυτά , έχουν ένα είδος ηθικής.
    Ένα σύνολο κανόνων που τους επιτρέπουν τη συγκρότηση ομάδων, κοινωνιών.

     
  • At 8:06 μ.μ., Blogger anonymos

    Εν αρχή ήν το Bing Bang.... και αυτό αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει Θεός... χα, χα, χα, χα, χα, χα....

    Πανούλη δεν γνωρίζεις (αν και θα έπρεπε, τι στην ευχή οδοντίατρος είσαι) ότι η θεωρία του Bing Bang έχει εισαχθεί από τη Καθολική Εκκλησία, σαν απάντηση στον υλισμό. Για να δείξει ότι μπορούν όλα να δημιουργηθούν από το τίποτα. Ότι ακριβώς αναφέρει και η Βίβλος.

    Τώρα όσον αφορά την "ύπαρξη" Θεού? Θα μπορούσα να σου αναφέρω την γνώμη των 20 κορυφαίων σύγχρονων μαθηματικών που υπεραμύνονται της ύπαρξής του.
    Για ποιόν λόγο όμως? Είναι ένα καθαρά προσωπικό θέμα.

     
  • At 8:29 μ.μ., Blogger r3b3t0skil0

    Όνειρα γλυκά...

     
  • At 9:05 μ.μ., Anonymous ο θειος Ισιδωρος

    Κατ΄αρχην μια προσεγγιση μεσα απο ενα παλιο παιδικο αστειακι που τοχαμε ...φχαριστηθει!

    Συμφωνα με τις (χριστιανικες) ιδιοτητες του θεου αυτος ειναι:
    Παντοδυναμος
    ...και τα παντα πληρων ...κοκ.

    Ερωτηση: Μπορει να φτιαξει μια πετρα τοοοοσο μεγαλη (και βαρεια) που ...να ΜΗΝ μπορει να τη σηκωσει?

    Αυτο για ορεκτικο και θα επανελθω.

     
  • At 9:48 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος

    "Αν δεν υπάρχει Θεός όλα επιτρέπονται." Ποιος το είπε αυτό ;
    Η πικρή αλήθεια είναι ότι καμμιά ενδοκοσμική ηθική δεν μπορεί να σταθεί μόνη της στα πόδια της...

     
  • At 11:00 μ.μ., Anonymous ο θειος

    Αnonymos said: " ...η θεωρία του Bing Bang έχει εισαχθεί από τη Καθολική Εκκλησία, σαν απάντηση στον υλισμό"

    Σωστα, και τη σχαση του πυρινα την πετυχε πρωτη η καθολικη εκκλησια στα ειδικα της εργαστηρια ...στο μεσαιωνα!!!

     
  • At 11:00 μ.μ., Blogger Πάνος

    stathis,

    χαίρε.

    *

    ανώνυμος (8.06')

    λατρεύω το χιούμορ - έστω κι αν προέρχεται από θεολόγους ή θεολογούντες.

    Αντιπαθώ όμως το "υφάκι" - κι ακόμα περισσότερο το ανώνυμο.

    Συνεπώς, αν σε ενδιαφέρει να έχεις απάντηση στο σχόλιό σου, έλα αλλιώς.

    *

    ρεμπετόσκυλο,

    όνειρα γλυκά - και απονήρευτα.

    *

    θείε Ισίδωρε,

    κάνε παιχνίδι!

    *

    ανώνυμος (9.48')

    όποιος το είπε αυτό είναι μεγάλος μαλάκας. Και η σκέψη του ΑΠΟΛΥΤΩΣ θεολογική.

     
  • At 11:04 μ.μ., Blogger Composition Doll

    Για μένα, Θεός είναι η συνείδηση του καθενός μας.

    Απλά πράγματα.

     
  • At 12:10 π.μ., Blogger ιχνηλάτης

    — Αν θεωρήσουμε δεδομένο ότι δεν υπάρχει Θεός και η θρησκεία δεν έχει ισχύ, ποιος καθορίζει τη συμπεριφορά μας; Ποιος θέτει τις ηθικές αρχές μας;

    Ο μικρός θεός που έχουμε όλοι μέσα μας. Η κρυφή εσωτερική φωνή που ακούμε. Η συνείδηση μας.

    ΥΓ
    Είχα σκεφτεί το σχόλιο διαβάζοντας το κείμενο, πριν φτάσω στα σχόλια.
    Το γράφω αυτό επειδή το σχόλιο μου είναι ταυτόσημο με το σχόλιο της Ντόλυ. Χαίρομαι πραγματικά γι'αυτό.
    Αρα δεν είναι τυχαίο που είμαστε ΣΥΝ δύο :)

     
  • At 12:45 π.μ., Anonymous Βλαδίμηρος

    Η εικονογράφηση πάντως είναι (για μια ακόμη φορά) ΘΕ-Ϊ-ΚΗ.
    Χαίρε Πάνο
    (ex-fufutos)
    ______
    Θυμάμαι ότι ο Tero είχε γράψει παλιότερα ένα πολύ ενδιαφέρον post αλλά δεν κατάφερα να πάω στα παλαιότερα κείμενά του. Αναζητήστε το.

     
  • At 12:58 μ.μ., Anonymous ο θειος ιΣΙΔΩΡΟς

    Ωστε λοιπον ο θεος ειναι η συνειδηση μας?
    Και η συνειδηση μας τι ειναι?
    Ο θεος?
    Πολυ ..."ποιητικα" μου φαινονται ολα αυτα.

    Η συνειδηση < αρχ. σύνοιδα (εχω γνωση-γνωριζω) δεν μπορει να ταυτιζεται ως εννοια με το θεο, μια εννοια κατασκευασμενη και προορισμενη ειδικα για να ...συγ-καλυψει οσα η συνειδηση αδυνατει να συμπεριλαβει στο (γνωστικο) πεδιο της καποια συγκεκριμενη στιγμη.
    Το "ανωτερο ον" Elohah που οι εβδομηκοντα απεδωσαν με τον ορο θεος, υπαρχει σαν αναγκη διαχειρισης του κενου που δημιουργειται απο την απουσια του συνειδότος και μονο σ΄αυτο μπορει ν΄απευθυνθει.

     
  • At 1:18 μ.μ., Blogger Athanassios

    θείε δεν έπιασα λέξη, αλλά αν έχεις συνείδηση πες μου, το εικονιζόμενο φοράει βρακί ή όχι?

     
  • At 1:39 μ.μ., Anonymous ο θειος

    Αθαναση
    Λεγω οτι, η συνειδηση ...ειχε μια φαγουρα (με το θεο).

    Βρακι φοραει, αλλα μεσα απ΄τον γκωλο.

     
  • At 2:15 μ.μ., Blogger Athanassios

    Αυτά "τα εσωτερικά" είναι που δεν πιάνω... συνείδηση, ηθική, θεϊκό..( ο μπλγκάρχης φταίει που μας αποπροσανατολίζει με τις εικονογραφήσεις και δεν μπορούμε να ... εμβαθύνουμε!!)
    Πάντως για την ηλικία σου έχεις πολύ διεισδυτικό... μάτι...

     
  • At 3:15 μ.μ., Blogger Σχολιαστής

    Θεέ μου, μην τους τιμωρήσεις γι' αυτά που λένε. Εσύ μέσω των υπαλλήλων σου έχεις συγχωρέσει κάθε καρυδιάς καρύδι. Μην τους στερήσεις τον παράδεισο γιά ένα κωλοσχόλιο (δηλ. που αναφερόταν σε έναν ξεβράκωτο κώλο). Αμήν

     
  • At 3:30 μ.μ., Blogger VITA MI BAROUAK

    Συχνά συγκρούομαι με φίλους άθεους γι αυτό το θέμα.

    Εφόσον ο ορθολογισμός δεν μπορεί να αποδείξει την απουσία του Θεού, γιατί δεν μπορεί να το αποδείξει χρησιμοποιώντας ορθολογιστικές μεθόδους(!!), η θέση του αθεϊσμού μπάζει από παντού! Αντί αυτής θα θεωρούσα αρτιότερη τη θέση του αγνωστικισμού: «ότι δεν γνωρίζω, δεν το αγγίζω…»

    Επίσης οι άθεοι ορθολογιστές κάνουν ένα βασικό λάθος:
    Επιχειρηματολογώντας κατά της οιασδήποτε θρησκείας, νομίζουν ότι επιχειρηματολογούν εναντίον της ύπαρξης του Θεού. Δυστυχώς είναι εκτός θέματος και ο βαθμός τους είναι κάτω απ τη βάση, ενώ τα επιχειρήματά όσον αφορά την μη ύπαρξη του Θεού είναι εντελλώς ανορθολογικά και βάλλουν εναντίον της δικιάς τους ύπαρξης ως ορθολογιστές.

    Απ την άλλη πλευρά οι πιστοί δεν θέλουν να αποδείξουν τίποτα απλά πιστεύουν, χρησιμοποιώντας ορθά την μεταφυσική τους φιλοσοφία. Ναι, χρησιμοποιούν ορθά τα εργαλεία που τους προσφέρει το "φιλοσοφικό τους σύστημα" όπως είναι η πίστη, σε αντίθεση με τους άθεους ορθολογιστές που χρησιμοποιύν λανθασμένα τα εργαλεία τους.

    Προσωπικά θεωρώ ότι κάθε άνθρωπος είναι ελεύθερος να πράξει ότι θέλει και ο αθεϊσμός ο οποίος «βρίζει» τους ένθεους, είναι ακραία μορφή "πνευματικού μπάτσου" και "συγκαλυμμένου ολοκληρωτισμού".

    Προσωπικά ταλαντεύομαι μεταξύ του αγνωστικισμού και της θεωρίας τους «απόλυτου όντος» της Γαλλική Επανάστασης.

    Κι αυτό γιατί είμαι 1000% ορθολογιστής και σκέφτομαι βάση της αρχής αιτιατού και του αποτελέσματος…

    ΥΓ.Τα αληθινά φιλοσοφικά ερωτήματα τσαλαπατιούνται απ τις πατούσες μας σαν λουλούδια…

     
  • At 3:34 μ.μ., Blogger VITA MI BAROUAK

    Εκ παραδρομής έγραψα "ελεύθερος να πράξει ότι θέλει" αντί "ελεύθερος να πιστεύει ότι θέλει"

     
  • At 6:23 μ.μ., Blogger Stathis

    vita mi barouak

    Το ζητούμενο είναι να αποδείξεις την ύπαρξη, όχι την ανυπαρξία. Τα υπόλοιπα είναι σοφιστείες.
    Μιλώντας προσωπικά και όχι σαν εκπρόσωπος των αθέων, δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους πιστούς οποιασδήποτε θρησκείας και την πίστη τους, αρκεί να μην παρεμβαίνουν στη ζωή και στις επιλογές μου.

    Πιστεύω πως ο ορθολογισμός είναι το minimum στο οποίο μπορούμε να συμφωνούμε όλοι. Από κει και πέρα ο καθένας στη ζωή του μπορεί να πιστεύει σε θεούς, σε δαίμονες , στο δράκο του παραμυθιού ή ακόμη και στο Superman.( Ούτε την ανυπαρξία του Superman ,μπορώ να αποδείξω).
    Το πρόβλημα με τους πιστούς είναι πως χρησιμοποιώντας λανθασμένα τα εργαλεία τους , μπαίνουν σε ξένα χωράφια αρνούμενοι επιστημονικά δεδομένα, ή υποστηρίζοντας , με πολιτική ισχύ, ψευδο-επιστημονικές θεωρίες.(Θυμίζω τον "ευφυή σχεδιασμό")

     
  • At 8:00 μ.μ., Anonymous ο θειος ισιδωρος

    VITA MI BAROUAK
    Για ν΄αποδειξει καποιος την απουσια του θεου πρεπει ο ιδιος (ή οι αντιπροσωποι του) ν΄αποδειξει(ουν) την παρουσια του.
    Πως ν΄απο-δείξεις την ανυπαρξια αφου αυτη δεν υπαρχει?
    Μεχρι στιγμης οι "αποδειξεις" περι υπαρξεως του απο λογικη αποψη ειναι ανυπαρκτες.
    Τα λογοπαιγνια περι ορθολογισμου ειναι πολυ παλιοι παπαδιστικοι εξυπνακισμοί (κοινως κουτοπονηριες) που απευθυνονται στους ...πιστους.
    Αλλωστε η εννοια Πιστη (και πιστος) τα καταδεικνυει ολα.

    Ο ορθολογισμος ηταν το πρωτο βημα της ανθρωπινης σκεψης εξω απ΄το βαλτο της ιδεοληψιας, το δευτερο ειναι η επιστημονικη σκεψη.

    Δεν υπαρχει μεγαλυτερος και πιο απροκαλυπτος ολοκληρωτισμος απο την επιβολη του ..."ΥΠΕΡΤΑΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΟΝΤΟΣ" οπως τον κατασκευασε η Ιουδαϊκη πιστη.
    Οσο για τους πνευματικους μπατσους (χωρις εισαγωγικα αυτοι) και μαλιστα ανωτατους (στρατηγους κλπ) τους απολαυσαμε προσφατως στο πλευρο του υπουργου δημοσιας ταξης κατα την παραδωση της ιερας εικονος εις τους αγιους πατερες.

     
  • At 9:12 μ.μ., Blogger Γιώργας

    Πάει ένας Λαρισαίος στην εκκλησία και ακούει τον παπά να λέει:
    "Ο θεός είναι πανταχού παρών και τα πάντα πληρών"
    -Αφού είναι έτσ' παπά μου ας με πληρώσ' κι μένα το δάνειο για το τρακτέρ!

    Οσοι έχετε οικονομικές υποχρεώσεις σπεύσατε!

     
  • At 10:19 μ.μ., Blogger Athanassios

    Θα συμφωνήσω τόσο με το θείο όσο και τον Στάθη. Να αποδείξουμε τι?
    Ολα στη ζωή δεν είναι θέμα απόδειξης και ανταπόδειξης, ιδιαίτερα τέτοις έννοιες. Εκτός του ορθολογισμού, που είμαι υπέρμαχος, υπάρχει και το συνειδητό, που μάλλον εννοούσαν η Ντόλλυ κι ο Ιχνηλάτης. Νιώθεις την ύπαρξη θεού μέσα σου και την ανάγκη να προσφύγεις? ΥΠΑΡΧΕΙ... δεν τη νιώθεις? ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ... τόσο απλά, που λέει κι η Ντόλλυ./

    Υ.Γ. Το πλάσμα της φωτογραφίας δηλαδή υπάρχει ή δεν υπάρχει? Σε μένα αυτό θέλω να αποδείξετε...

     
  • At 10:38 μ.μ., Blogger Σχολιαστής

    Για να ασχοληθούμε και με την επικαιρότητα, σίγουρα οι Γάλλοι βουλευτές δεν έχουν το θεό τους. Κάθε άνθρωπος που θα αρνείται την γενοκτονία των Αρμενίων, ένα χρόνο φυλακή και πρόστιμο. Οπως ακριβώς τα είχε πει ο Βολταίρος.

    Λέτε να το εφαρμόσουν και στην περίπτωση του θεού; Οποιος αρνείται την υπαρξή Tου, φυλακή και πρόστιμο. O δρόμος έχει ανοιξει, όχι στο Ιράν των αγιατολάχ, αλλά στη Γαλλία του διαφωτισμού (παλιά). Ντροπή.

     
  • At 10:56 μ.μ., Anonymous ο θειος Ισιδωρος

    Αθαναση
    αμα νοιωθεις την υπαρξη του θεου μεσα σου, μην το αφηνεις ετσι, να πας ...να το κοιταξεις.

    Σχολιαστη
    Τα Γαλλακια δεν παιζονται σ΄αυτα, παιχνιδι εξωτερικης πολιτικης κανουνε με την Τουρκια (και οχι μονο) και τοχουνε ριξει ...στους Αρμενιους.
    Τωρα για το θεο δεν ξερω, αυτο που ξερω ειναι οτι στην Ελλαδα εξωτερικη πολιτικη κανουνε οι αντιπροσωποι του (χριστοδουλας και Σια).

     
  • At 11:10 μ.μ., Blogger Athanassios

    θείε εγώ από άλλη ασθένεια πάσχω... βαριά.. με τα θεία τα έχω βρει...δεν έχω τίποτα να κυττάξω// (η ασθένεια περιγράφεται στο post της Ντόλλυς)
    Αυτό το κοκκινάκι, με το εωστερικό βρακί, υπάρχει ή δεν υπάρχει ????

     
  • At 11:38 μ.μ., Anonymous ο θειος Ισιδωρος

    Υπαρχει, μα το θεο (ή οπως ειχε πει και ο Καστοριαδης "τι κωλος θεε μου"!)
    Ομως υπαρχει και το εξης παραδοξο: ενω ο κωλος συνισταται απο μια τρυπα, αν του αφαιρεσεις το γυρω γυρω (οτι τον περιβαλει) θα παψει να υπαρχει!
    Αρα κωλος στην πραγματικοτητα δεν υπαρχει!!!

    Το ιδιο θα συμβει αν αφαιρεσουμε οτι υπαρχει γυρω απο το θεο (φοβο για οτι δεν κατανοουμε, παπαδες κλπ).


    Μα τι λεω θεε μου?

     
  • At 11:45 μ.μ., Anonymous Ο ΘΕΙΟς

    (καλη προσπαθεια αλλα ας το δουλεψουμε λιγο ακομη)

    Μπορει ο κωλος να ειναι το κεντρο και το δυνατο σημειο του ανθρωπου (και οι γυναικες ανθρωποι ειναι) αλλα αν αφαιρεσεις τον ανθρωπο η εννοια κωλος παυει να υφισταται.

    ΠΑΝΩ ΑΠ΄ΟΛΑ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ !!!

     
  • At 11:56 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης

    Σε παλαιότερη σχετική συζήτηση στο μπλογκ του Μιχάλη Μητσού, είχα εκφράσει την άποψη ότι η διαχρονική δύναμη και απήχηση της χριστιανικής πίστης οφείλεται σε μια χούφτα από χριστιανούς φιλοσόφους, γίγαντες της σκέψης. Είχα αναφερθεί σε μερικούς, και στάθηκα ιδιαίτερα στον – κατά τη γνώμη μου – σπουδαιότερο όλων : τον Αυγουστίνο.

    Για το μέγιστο ζήτημα της ύπαρξης ή μη του Θεού, η Εκκλησία ευτύχησε να έχει ως πιστό συνήγορο της τον μεγαλύτερο Αριστοτελικό φιλόσοφο της χριστιανικής θεολογίας. Τον Θωμά Ακινάτη.

    Ο Ακινάτης χρησιμοποίησε άριστα την Αριστοτελική διδασκαλία για να απαντήσει στο ερώτημα που μας απασχολεί. Ακολουθώντας τη διαλεκτική μέθοδο, ισχυρίστηκε ότι η ύπαρξη του θεού αποδεικνύεται όχι με την αναζήτηση της απάντησης στο τι είναι ο θεός, αλλά στο τι ΔΕΝ είναι !

    Ο θεός, λέει για παράδειγμα ο Ακινάτης, ΔΕΝ είναι εφήμερος, όπως όλα τα πράγματα, ούτε θνητός, όπως όλοι οι άνθρωποι, κλπ, κλπ, άρα ο θεός είναι αιώνιος.

    Με τον ίδιο τρόπο ο Ακινάτης κατέληξε στα περίφημα Πέντε Σημεία που αποδεικνύουν την ύπαρξη του θεού.

    Επιμένω στην άποψη ότι η Εκκλησία έχει γερά θεμέλια, που δύσκολα υπονομεύονται. Διαθέτει δύο κορυφαίους φιλοσόφους με διαχρονικό γοητευτικό λόγο. Και ακριβώς όπως η αρχαία ελληνική σκέψη επιβιώνει ανά τους αιώνες χάρη στους δύο βασικούς πυλώνες της, έτσι και η εκκλησία φρόντισε να έχει κι εκείνη δύο ακριβώς αντίστοιχους : Αν ο Πλάτωνας είναι ο μεγάλος Ποιητής της Φιλοσοφίας, ο Αυγουστίνος είναι ο Ποιητής της Εκκλησίας. Αν ο Αριστοτέλης είναι ο μεγάλος Επιστήμονας της Φιλοσοφίας, ο Ακινάτης είναι ο Επιστήμονας της Εκκλησίας.
    Ανεξάρτητα αν συμφωνεί κανείς με τους μεν και διαφωνεί με τους δε.

    ΥΓ
    Για το άλλο θέμα που ετέθη, για τους Γάλλους βουλευτές, να παρατηρήσω ότι ακριβώς απέναντι από τη Γαλλική Εθνοσυνέλευση, σε απόσταση λίγων δεκάδων μέτρων, στην απέναντι όχθη του Σηκουάνα, εκεί που σήμερα στέκει ο αιγυπτιακός οβελίσκος, στην πλατεία Κονκορντ, κάποτε έστεκε η.. Γκιλοτίνα. Ετσι για θυμίζει στους εθνοπατέρες ότι η ιστορική αλήθεια δεν δικαιώνεται με τρομοκρατικούς νόμους, ούτε απαξιώνεται με γελοίες αμφισβητήσεις.

     
  • At 12:07 π.μ., Blogger Athanassios

    Θείε εντυπωσιάστηκα με την "αφαιρετική" λογική... μιοιάζει όμως με του Θωμά Ακινάτη... από κει την ξεσήκωσες?

     
  • At 12:27 π.μ., Blogger nik-athenian

    Σήμερα κατάλαβα ότι υπάρχει Θεός και μάλιστα νοιάζεται για τους απολολώτες Σαλονικιούς.
    Είδα ένα ενύπνιο όπου ο μέγας Γιαραμπής αυτοπροσώπως μου ψιθύρισε:
    Τους αγαπώ τους μπαγάσες, γι αυτό ως από μηχανής θεός θα φέρω στη Θεσσαλονίκη την Ανατροπή!

     
  • At 1:07 π.μ., Anonymous ο Θ(ι)ΕΟΣ Ισιδωρος

    Αθαναση
    Μ΄εχεις ικανο ν΄αντιγραψω απο την κολλα του θωμα? Ντροπη!
    Ο Τόμ αντεγραφε απο τους Νεοπλατωνικους και τον Κικερωνα.

    Ιχνιλατη
    Ο θεος, οπως ολοι γνωριζουμε, υπαρχει πριν την Ιουδαϊκη εκδοχη του.
    Εσυ στο ζητημα της εκκλησιας προφανως αναφερεσαι.
    Ενω εγω ασχολουμενος με τον ιδιο το θεο προσεγκιζω υψηλοτερα πνευματικα θεματα του ...κωλου!

    Επειδη ομως η εκκλησια ειναι υπαρκτο προβλημα:
    Ολες οι κουτοπονηρες θεωριες αντιγραφουνε καμια ιδεα απο την κολλα των πιο σοβαρων θεωριων.
    Αυτη η παπαρδελα του ιουδαισμου που προσωποποιησε το θεο (υπερτατο προσωπικο ον)μεσα απο μια παραμυθια με "καιομενες βατους" κλπ, κατασκευασε ενα Γιεχοβα σκαιό και αποτροπαιο που απευθυνετο σε απολιτιστους.
    Κοινωνικοπολιτικοι λογοι ηταν που επεβαλαν να περασει η νεα Θρησκεια στην πολιτισμενη Δυση (Ελληνορωμαϊκο κοσμο).
    Επειδη ομως ενας τετοιος θεος ακομα και αν ειχε το θεο μπαρμπα δεν περναγε χρειαστηκε η επεμβαση των Νεοπλατωνικων της Αλεξανδριας προκειμενου να λειτουργησουν ως ιματζ μεϊκερς της νεας θρησκειας.
    Ετσι στηθηκε το μαγαζι απο παραχαραξεις του Πλατωνικου λογου (Διας, ο πατερας των θεων=μονοθεϊσμος ...και καλα) και απο θαλασσοδανεια της Ελληνικης φιλοσοφικης διαλεκτικης.
    Αυτοι ηταν οι "γιγαντες του θεολογικου πνευματος" που αναφερεις που μας σερβιρανε αυτον τον υπεροχο φιλοσοφικο αχταρμα.
    Α, ξεχασες και τον αλλον (πως τον λεγανε αυτον τον νεοπλατωνικο χριστιανο που ηταν και δασκαλος του αυγουστινου- κολησε το μιαλο μου).


    Περι κωλου τι εχεις να μας πεις?



    Αυτο το μαγα

     
  • At 8:39 π.μ., Blogger Greg

  • At 11:07 π.μ., Blogger nik-athenian

    Και για να ξαναγυρίσω στο σημείο με το οποίο άνοιξε η κουβέντα.
    Μήπως αγαπητοί φίλοι ΘΕΟΣ είναι το άλλο όνομα για όλη την αρχική ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ τη στιγμή του big bang, η οποία σαφώς και πρέπει να διατηρείται και να απλώνεται μαζί με τη διαστολή του κόσμου μας;

     
  • At 3:04 μ.μ., Blogger Athanassios

    Νικ-athenian πάνω που μας έφτιαξες με τις ανατροπές μας το χάλασες.... που είδες η κουβέντα να ξεκίνησε με Θεούς και διαστολές? Ενας ωραίος κώλος προεβλήθη από τον μπλογκάρχη.... εκεί είναι το θέμα... η διαστολή επήλθε και χάθηκε το βρακί...

     
  • At 3:53 μ.μ., Blogger nik-athenian

    Μα Αθανάσιε, αλληλένδετα είναι τα δύο θέματα.
    Πληροφορία μου μετεδόθη από τον Πάνσοφο κι εγώ την απλώνω στον κυβερνοχώρο.
    Να η κυριακή έφτασε.
    Αξιοποιήστε την πληροφορία όπως νομίζετε καλύτερα!lol.